Pedagogiska stödinsatser

En student men även forskarstuderande med funktionsnedsättning, kan få särskilt pedagogiskt stöd i studiesituationen. Det innebär att Högskolan, genom olika insatser och åtgärder, stödjer studenten i syfte att kompensera begränsningar av funktionsförmågan.

Nedan följer en kort beskrivning av de vanligaste pedagogiska stödinsatserna. Stöden rekommenderas utifrån studentens behov, därför kan studenter ha olika stöd. En student kan ha fler än ett stöd. Stödinsatserna är kostnadsfria för studenten.

Kurslitteratur som talbok - Behöver du din kurslitteratur som talbok, vänd dig direkt till Högskolebiblioteket. Där får du hjälp med att ansöka om ett nedladdningskonto hos Myndigheten för tillgängliga medier (MTM). När du fått dina inloggningsuppgifter kan du själv ladda ned och läsa talböcker på det sätt som passar dig bäst: i datorn, mobilen eller på läsplattan. Kurslitteratur i talboksformat har du rätt till även utan att ha en dokumenterad funktionsnedsättning. Du har rätt till detta stöd om du upplever dig ha en läsnedsättning, till exempel om du läser väldigt långsamt eller har svårt att koncentrera dig på innehållet. På Legimus hemsida kan du läsa mer om vem som har rätt att låna talböcker. Kontakta Högskolebiblioteket för att få mer information.

Anpassning vid skriftlig tentamen – vid behov finns möjlighet att få förlängd tentamenstid, sitta i mindre grupp eller använda dator. Ibland kan även alternativa examinationsformer rekommenderas, exempelvis muntlig tentamen eller uppdelning av tentor. Alternativa examensformer sker alltid i samråd med samordnaren och examinator. Ytterst beslutar examinator om examinationsformen.

Anteckningshjälp – om du inte själv kan anteckna under föreläsningar eller andra undervisningstillfällen kan en kurskamrat ta på sig uppgiften att dela med sig av sina anteckningar mot en mindre ersättning.

Mentor – Främst du som har en neuropsykiatrisk eller psykisk funktionsnedsättning kan beviljas en mentor, som fungerar som en coach. Mentorn kan hjälpa dig att öva upp dina färdigheter kring att planera och organisera studierna liksom att tolka och konkretisera institutionens förväntningar på dina studieuppgifter.  Mentorn är oftast en annan student.

Teckenspråkstolk – kontakta samordnaren i mycket god tid före utbildningens början men senast i samband med anmälan till utbildningen om du behöver teckenspråkstolk. Anvisningar för teckenspråkstolkning för döva och hörselskadade studenter

Resursrum – i Högskolebiblioteket rum BIB201 finns ett resursrum utrustat med två datorer med anpassade programvaror som underlättar för studenter med dyslexi. Kontakta samordnaren om du vill ha tillgång till rummet. Kort beskrivning av programmen: 

  • Stava Rex - rättstavningskontroll och grammatikstöd på svenska
  • ViTal - lässtödprogram med inbyggd talsyntes
  • ViTex - gör allt i ett steg, skannar, tolkar till text (OCR) och läser med talsyntes
  • Gustavas Ordböcker - programvara för elektronisk sökning i svenska och engelska ordböcker från Gustavas förlag.

Högskolan har campuslicens på rättstavningsprogrammet Stava Rex. Det innebär att alla studenter kan ladda ner programmet till sin egen dator. Kontakta samordnaren för att få inloggningsuppgifter till Oribi Habitat.

Fler stödåtgärder och hjälpmedel för studenter med funktionsnedsättning finns att läsa om på Funka-guiden (öppnas i nytt fönster)

 

 

Kontakt

Virpi Westin

Samordnare för studenter med funktionsnedsättning

virpi.westin@his.se

Telefon: 0500-44 80 96

Telefontider: Måndag och torsdag 10.15-12.00

Porträttbild Virpi Westin