Vill du lyckas med dina studier?

Gå vår kurs i studieteknik! I kursen får du testa vilken lärstil du har – och därmed hitta den studieteknik som passar dig bäst! Kunskaper som du har hjälp av i alla andra kurser du kommer att läsa, och du ökar därmed möjligheterna till ett bättre studieresultat.

Campuskursen består av 3 föreläsningar med olika teman:

  • Lärstilar och lärstilstest
  • Att studera på högskola
    Lite om minne och lärande
    Studieteknik – studietekniska tips
  • Stress och stresshantering

Distanskursens upplägg

Distanskursen, som erbjuds nya programstudenter som läser lärcenterbaserade program eller program helt på distans, består av ett antal inspelade föreläsningar i samma tema som ovan. Allt material och all information som rör kursen finns i kurssajten i Scio.

Kursen examineras med följande uppgift:

  • Reflektera över hur du lär dig nya, svåra saker och vad du fick ut av lärstilstestet
  • Planera/schemalägg de kurser du läser parallellt med kursen i Studieteknik

 

Citat från studenter som läst kursen:

"För övrigt tycker jag att era föreläsningar för kursen Studieteknik har givit mig mer än vad jag kunde tro att den skulle komma göra, den har givit mig svar och bekräftelse på gamla inlärningssätt som jag har haft med mig sedan tidigare studier."

"Efter kursen jag har läst i studieteknik har jag kommit fram till att jag fram tills nu har studerat på ett sätt som inte passar mig."

"Sammanfattningsvis vill jag betona att jag har hittat en mycket bättre studieteknik än den jag hade i gymnasiet och att kursen fått mig att inse att jag inte ska jämföra mitt sätt att lära med andra eftersom inlärning är så otroligt individuellt."

"Först var jag skeptisk till kursen men nu känner jag verkligen att jag har lärt mig saker om mig själv. Jättebra att gå igenom lärstilstestet och skriva om det, det lärde jag mig mycket från."

 

KONTAKT

Karin Kronberg, kursansvarig
karin.kronberg@his.se

 

Kurslitteratur
Angelöw, B (2003). Konsten att lyckas med sina studier.
Stockholm: Natur och Kultur. ISBN 91-27-09402-2.