Tekniska verktyg

Med en dator ansluten till Internet kommer du åt det du behöver som distansstudent på Högskolan i Skövde. Genom datorns webbläsare får du tillgång till material och kan kommunicera med dina lärare och övriga studenter på kursen.

Med en dator ansluten till Internet kommer du åt det du behöver som distansstudent på Högskolan i Skövde. Genom datorns webbläsare får du tillgång till material och kan kommunicera med dina lärare och övriga studenter på kursen.

När du läser en kurs på Högskolan i Skövde kommer du generellt i kontakt med tre olika verktyg. Samtliga kommer du åt genom att surfa till dem i en vanlig webbläsare:

1. Studentportalen med Scio

Åtkomst genom:

his.se/studentportal

Beskrivning:

I Studentportalen hittar du det mesta som du behöver för att administrera dina studier. I Studentportalen finns även Scio (uttalas Tsio) och det är här du hittar information från lärare, samarbetar med andra i forum och wikis, och det är här du lämnar in olika uppgifter du gör under kursen.

Inne i Scio kommer du hitta flikar, en för varje kurs du läser. Det finns även en flik som heter Support och där hittar du mer information om hur Scio fungerar. För att kunna använda Scio måste datorn ha insticksfilen Java installerad.

Du loggar in till Studentportalen med uppgifterna som du fick när du hämtade ut ditt användarkonto.

Mer information:

Inne i Scio finns en flik som heter Support. Där finns det mesta samlat som du behöver veta.

Kontakt

  • Om du inte hittar kursens flik, om det saknas innehåll, material etcetera, kontakta:
    kursansvarig, uppgifter finns i Scio eller sök efter din kurs.
  • Problem med användarnamn, lösenord etcetera, kontakta:
    IT-service, 0500 - 44 81 52, e-post: helpdesk@his.se
  • Problem med installation, plugin etcetera, ring 0500 - 44 81 30 eller skicka e-post till: helpdesk.distans@his.se

2. Inspelade föreläsningar

Åtkomst genom:

  • Direktlänk du får av läraren

Beskrivning

I flera kurser finns det material som föreläsaren har spelat in i förväg, vanligtvis filmade föreläsningar. Länkarna till dessa ligger vanligtvis i Scio. Du klickar på länken och filmen börjar spelas upp i datorns webbläsare.

Kontakt:

Om filmen inte fungerar, ring 0500 - 44 81 30 eller skicka e-post till helpdesk.distans@his.se

Att tänka på:

För att kunna se filmerna behöver datorn ha insticksfilen Adobe Flash Player installerad.

3. Adobe Connect - Högskolans e-mötesrum

Åtkomst genom:

Direktlänk till mötesrummet som du får av läraren, vanligtvis lämnas den på kursens site i Scio.

Beskrivning:

Ett av de verktyg som Högskolan i Skövde använder för e-möten är Adobe Connect, vilket erbjuder möjligheten att kommunicera med ljud och/eller video samt med chat. Det är även möjligt att dela dokument och gemensamma arbetsytor med varandra vilket gör verktyget lämpligt för användningsområden så som e-möten, handledningar, grupparbeten och seminarier.

{DynamicContent:Flash Video Player}

Grundläggande förutsättningar

För att ditt e-möte ska fungera som det är tänkt är det viktigt att du bekantar dig med verktyget och dess förutsättningar innan användningen. Nedan sammanfattas de viktigaste förutsättningarna. För en utförligare beskrivning av verktygets funktioner eller vid problem kan du ladda ner användarguiden: http://websvrnu.his.se/adobe-connect/userguide_aacp.pdf

Adobe Connect Connection Test

Här kan du testa om din dator uppfyller förutsättningarna för att klara av ett e-möte: https://connect.sunet.se/common/help/en/support/meeting_test.htm

En någorlunda modern dator bör inte ha några problem med detta.

Utrustning att använda vid ett e-möte

Vi rekommenderar:

  • Ljud: Headset med mikrofon och hörlurar
  • Video: Intern eller extern webbkamera

Inloggning i e-mötesrummet

För att logga in i ett mötesrum ska du välja ”Enter with your login and password” och sedan klicka på Login SWAMID. Detta leder till en webbsida där du ska välja Högskolan i Skövde i dropdown-listan. Sedan loggar du in med ditt användarnamn och lösenord. Har du inget användarkonto väljer du i stället ”Enter as a guest”, skriv ditt namn och klicka sedan på ”Enter room”.

Test av utrustning

Innan du deltar i ett e-möte ska du testa att ljud och video fungerar som det är tänkt. Skulle du få problem av något slag kan du även få hjälp av den support som finns tillgänglig. Via följande länk kommer du åt både testrum och support: http://meetings.sunet.se/support

När du befinner dig i ett mötesrum testar du ljudet genom att gå in i menyn Meeting och väljer Audio Setup Wizard. Gå igenom guiden och se till att ljudet går in genom rätt mikrofon och ut genom rätt högtalare (exempelvis ditt headset). Undvik att ljudet går ut genom datorns högtalare då detta kan skapa eko inne i mötesrummet. Tänk på att du måste avsluta ditt testmöte innan du deltar i ditt riktiga möte då du inte kan vara inloggad i två mötesrum samtidigt.

Mer information:

Användarguide

User Guide