Adobe Connect

Adobe Connect används för webbmöten. Du använder din dator och kan se och höra de som är med i mötet. Du kan visa dokument, presentationer och filmer som du har på din dator. Du kan även visa det du har på din skärm.

Instructions in English below

Förberedelser inför första gången du skall använda Adobe Connect

  1. Du behöver ha ett headset (gärna ett headset som har USB-kontakt). Om du tänker använda datorns inbyggda mikrofon måste du använda hörlurar, annars förstörs mötet av dåligt ljud (rundgång). Webbkamera behöver du om ni vill kunna se varandra i mötet.
  2. Du behöver köra detta test för att se att datorn har Flash Player och Adobe Connect Add-in installerad: https://connect.sunet.se/common/help/en/support/meeting_test.htm
  3. Se gärna till att datorn är ansluten till internet med en kabel, inte genom trådlöst nätverk eller mobilt bredband. Om du använder mobilt bredband, tänk på att det är vanligt med begränsad mängd med surf, varefter hastigheten sänks betydligt.
  4. Du behöver ha ett rum du skall gå till. Som student eller mötesdeltagare har du antagligen fått ett mail med en länk eller så hittar du den i Scio på kursens site. Är du lärare eller student som skall bjuda in till ett möte behöver du skaffa ett rum. Det gör du genom att kontakta IT-service Helpdesk.

Att logga in och gå in i Adobe Connect-rummet

  1. Koppla först in ditt headset i datorn
  2. Klicka på länken till mötesrummet. Du har fått länken per mail eller så ligger den i kurssiten i Scio.
  3. Välj alternativet "Enter with your login and password".
  4. Klicka på Login SWAMID.
  5. I rutan där det står "Start typing to search for your login provider" skriver  du Högskolan i Skövde och klickar sedan på alternativet "University of Skövde"
  6. Skriv in ditt användarnamn ("Username") och lösenord ("Password") som du har fått av Högskolan i Skövde. Har du inget väljer du på föregående sida att gå in som gäst istället ("Enter as a Guest").

Förberedelser inne i mötesrummet

  1. Gå till menyn "Meeting".
  2. Välj "Audio Setup Wizard"
  3. Klicka på Next
  4. Klicka på "Play Sound". Du skall höra ljudet i ditt headset (eller dina hörlurar). Inte datorns högtalare.
  5. Tryck på Next
  6. Klicka på Select default device
  7. Klicka på namnet på ditt headset
  8. Klicka på Next
  9. Klicka på Record. Försäkra dig om att det är mikrofonen i ditt headset som fångar upp ljudet genom att prata lite i mikrofonen och röra lite lätt på mikrofonen. Eventuellt kommer det nu upp en ruta (Adobe Flash Player Settings"). Där skall du klicka Allow.
  10. Klicka på Stop
  11. Klicka på Play Recording. Du skall nu höra det du talade in tidigare och även höra att du rör vid mikrofonen. Detta för att vara säker på att ljudet inte spelas in genom någon annan mikrofon på datorn eller i din webbkamera.
  12. Klicka på Next
  13. klicka på Test Silence och var helt tyst till dess det står Test Complete.
  14. Läs i sammanfattningen. och klicka på Finish

Nu skall allt vara klart för mötet. 

Gå gärna in 5-10 minuter före mötet startar. Tillsammans kan ni hjälpa varandra att se så ljudet i era mikrofoner fungerar bra. Fråga om du hörs och om ljudet låter lagom högt. Om övriga deltagare tycker att ditt ljud är för lågt eller för högt letar du upp knappen Audio längst upp i rummet, knappen har en grön mikrofon. Till höger på knappen finns en pil. Klicka på den och välj Adjust volume. Dra lite i reglaget och fråga övriga deltagare om det låter bättre.

Att arbeta inne i Adobe Connect-rummet

Ladda upp dokument

I de flesta rum finns det en ruta där mötesdeltagarna har möjlighet att visa dokument eller något annat från sin sin dator. Det går antingen att lägga in ett dokument i rummet, så det finns att visa upp när du vill. Det går även att dela ut sin skärm, så att övriga i rummet kan se det du vill visa.

För att det här skall fungera måste du ha vissa rättigheter. Som "Presenter" och som "Host" har du dessa rättigheter. "Participant" har det inte. Vidare behöver det finnas en ruta (pod) som heter Sharepod. Det är i den du har möjlighet att dela saker.

Frågor och svar

Jag försöker använda Share My Screen, men det går inte

Rummet måste vara i Adobe Connect Add-In, inte i din webbläsare. Om du är kvar i din webbläsare behöver du klicka på menyn Help och där välja Install Adobe Connect Add-in.

Jag använder Safari och det står Adobe Connect Add In inte har installerats.

Gå till menyn Help längst upp till höger och välj Install Adobe Connect Add-in. 
Prova att starta om din dator.
Om det fortfarande inte fungerar, testa detta:

Ställ om inställningarna för säkerhet i Safari så du kan använda Flash Player.

Ett annat alternativ är att använda webbläsaren Firefox, som inte har samma säkerhetskrav som Safari. Du laddar ned den från mozilla.com.

Jag använder Linux

Om det automatiska testet inte fungerar, testa att ladda hem add in från den här sidan: https://www.adobe.com/support/connect/downloads-updates.html

Jag loggade in som gäst, nu kan jag inte logga in med mitt användarkonto

Stäng ned din webbläsare helt och hållet (avsluta/quit). Tryck sedan på länken till Adobe Connect-rummet igen, så skall det fungera.

Jag har ett annat problem med Adobe Connect:

  1. Se på Sunets sida för Adobe Connect.
  2. Kontakta Helpdesk

 

About Adobe Connect

System, hardware and software requirements

  • A computer or mobile device

See this page for system requirements when using Adobe Connect on a computer

See this page for system requirements when using Adobe Connect on a mobile device

Start using Adobe Connect

  1. Connect your headset
  2. Click on the URL for the Adobe Connect room provided to you by your teacher (or use this room if you want to see how it works: http://connect.sunet.se/skovde_test)
  3. Choose "Enter as a Guest" and type in your name
  4. A web browser will start opening the room, and will then redirect the room by opening the room in the Adobe Connect Add-in instead
  5. In the room, click on the menu "Meeting" and click on "Audio Setup Wizard..."
  6. Follow the steps in the wizard and make sure that you have chosen your headset as audio device. Also make sure that you can here the sound in your headset and that you can record your voice trough your headsets microphone
  7. To start your audio, click on the microphone icon
  8. To start your video, click on the camera icon, and then click on "Start Sharing" in the preview window
  9. Talk to the other participants and adjust your microphones volume by clicking on the arrow at the microphone icon

FAQ

Safari is blocking Adobe Flash Player

See Adobes instructions

Problem using Add-In with Linux

Download and install the Adobe Connect Add-in from this page

 

IT-avdelningen

E-post: helpdesk@his.se
Telefon: 0500-44 88 00
Besök: Hus E, våning 1, helpdesk våning 2