Snabbguide till IT

Välkommen till Högskolan i Skövde! Här har vi gjort en kort lista för dig som är ny student, så att du ska komma igång med IT-systemen på Högskolan.

Aktivera ditt användarkonto

Du måste ha ett aktivt konto för att kunna registrera dig på dina kurser, komma åt kursmaterial, ladda ner gratisprogramvaror med mera. Du kan
aktivera ditt konto på något av de här sätten:

Hitta dina kurssajter

Allt kursmaterial finns i lärplattformen Scio. Du loggar in med ditt studentkonto, eller det gästkonto du fått av din lärare. Sedan hittar du allt material under respektive sajt i menyn.

Ansluta till det trådlösa nätverket

Vill du utnyttja det trådlösa nätverket på skolan kan du använda ditt användarkonto för att ansluta dig till eduroam. Följ instruktionerna på vår självserviceguide HelpIT för att koppla upp dig.

Skriva ut, kopiera och skanna

För att kunna använda skrivarsystemet på skolan måste du ha ett aktivt studentkonto med printquota. När du skriver ut, välj skrivare FollowYou. Du kan sedan hämta dina utskrifter på valfri skrivare på Högskolan.

IT Helpdesk

E-post: helpdesk@his.se
Telefon: 0500-44 88 00
Besök: Hus E, våning 2 (vid Studentservice expedition)

Besöksdisken

Onsdag 20 mars är disken stängd pga personaldag

Måndag - fredag 10-11.30 samt 12.30-14.30

Telefon

Onsdag 20 mars är telefonlinjen stängd pga personaldag

8.00-11.30, 12.30-16.00

Telefonen är stängd torsdagar 8.30-9.30

E-post

Bevakas vardagar 8-16.

Självserviceguider

www.his.se/helpit

Servicefönster

En gång per månad utför IT-service planerat underhåll. Du kan då uppleva störningar i Högskolans IT-miljö. Servicefönster utförs i de flesta fall fredag förmiddag, klockan 08-12.

Servicefönster 2019:

  • 11 jan
  • 15 feb
  • 15 mar
  • 12 apr
  • 17 maj
  • 14 jun
  • 12 jul
  • 16 aug
  • 20 sep
  • 11 okt
  • 15 nov
  • 13 dec