Bergsklättaren som brinner för handelns utveckling

2017-10-19

Nej, shopping är inte någon av Mikael Hernants favoritsysselsättningar. Trots att han vet det mesta om både köpvanor och butikshandel. Eller kanske just därför. – Du hittar mig allra helst hängande i block och talja från ett norskt berg eller ute i Sareks ödemark, säger Mikael som till vardags är lektor i företagsekonomi och forskare på Högskolan i Skövde.

Det har gått mer än 40 år sedan som Mikael tog studenten i Skövde och sedan tog sin civilekonomiexamen på Handelshögskolan i Stockholm. Nu har han slutit cirkeln, är sedan 15 år tillbaka både i Skövde och tillbaka på Handels, nu som lärare och forskare.

– Just forskningen har kommit att betyda mycket för mig. Mitt mål var länge att disputera. Jobb kan man alltid förlora, men en doktorsavhandling kan ingen ta ifrån mig. Säger Mikael som nu inte bara kan stoltsera med en 260 sidor tjock avhandling, utan också två "bestsellers".

Men hur började alltihop?
– Jag hade väl aldrig någon riktig plan för mina studier, mer än att jag ville läsa ekonomi på Handels. För att komma in var man tvungen att ha högsta betyg i allt, alltså en femma som det hette då, i genomsnitt. Så därför pluggade jag mycket hårt på gymnasiet.

Att det blev butik och handel som skulle bli Mikael Hernants stora yrkesintresse var mer en tillfällighet. Faktum är att han började med IT, till och dessutom med programmering. Men det var arbetsplatsen som satte riktningen för den fortsatta karriären, inklusive den inom forskningen.

– Direkt efter examen på Handels fick jag jobb på ICA:s huvudkontor som då låg i Västerås. Och där började jag med att på PC simulera resultat- och balansräkningar fem år framåt i tiden. Jag blev en slags intern datakonsult inom ICA-koncernen.

Många år på ICA

Mikael skulle bli kvar på ICA i många år. Bland annat som controller med ansvar för den ekonomiska uppföljningen av alla lagercentralers budget i norra och mellersta Sverige. I början på 1990 genomförde ICA en stor omorganisation och nu blev Mikael chef för Butikutvecklingsfunktionen, ett jobb som var riktat mot alla ICA-butiker i Sverige.

Hela tiden fanns drömmen om forskningen kvar. Mikael började därför läsa forskarutbildning på Handels, något som arbetsgivaren uppmuntrade och lät honom göra på arbetstid. De försåg honom också med olika uppdrag som han kunde använda som "skoluppgifter" på forskarutbildningen.

När ICA flyttade huvudkontoret till Stockholm 1995 fick Mikael börja pendla och samtidigt bygga upp en avdelning för marknadsanalys. Att flytta till Stockholm var inte aktuellt. Mikael hade bildat familj, och det första barnet Erica föddes ungefär samtidigt.

Prioriterar barnen

Mikael har två barn, förutom Erica som idag är 23 så har han Carl som är 17. Erica har pluggat klart på Försvarshögskolan och jobbar nu med säkerhet på ett företag i Helsingborg. Carl går andra året på Västerhöjdsgymnasiet i Skövde. Själv lever Mikael som singel i utkanten av stan, i ett radhus där han bott i över 20 år.

Vad gör du när du är ledig?
– Jag jobbar ju mycket, så därför försöker jag alltid prioritera barnen, och göra det som de vill göra. Det var till exempel Erica som fick in mig på bergsklättring! Hon ville pröva på och nu är det ett av mina stora intressen.
Ett annat är fjällvandring, helst i nationalparken Sarek där man bär sin egen övernattning i form av tält, här finns inga övernattningsstugor. På dessa äventyr är det Carl som följer med.
– Att klättra uppför en 500 meters bergvägg är som att ta fjällvandringen till ytterligare en nivå. En fantastisk upplevelse av natur och adrenalinkick!

Klättrar gör Mikael helst i Norge, där han gärna kombinerar detta med att campa ute i skogen. Men han har inte heller något emot att koppla av på mer jordnära sätt. 26 i handikapp skvallrar om att det blir en och annan runda på golfbanan också.

Tillbaka till Skövde

Pendlandet från Västerås till Stockholm och en önskan att återvända till hembygden gjorde att familjen Hernant drog västerut till Skövde 1997. Mikael veckopendlade till övernattningslägenheten i huvudstaden i fem år.

– 2002 tyckte jag det var dags att bestämma sig, antingen fick jag arbeta för att bli doktor eller försöka bli direktör inom ICA. Jag valde akademin och det har jag aldrig ångrat.

Det har inte heller Högskolan i Skövde gjort. Samma år anställdes Mikael på den dåvarande Institutionen för industriell ekonomi.
– Nu fick jag tillfälle att både forska och jobba, vilket passade mig perfekt. 2004 – 2005 var jag med om att starta och utveckla butikschefsprogrammet som fortfarande har gott om sökande varje år.

27 mars 2009 blev Mikael, som han själv uttrycker det, en lycklig färdig filosofie doktor, efter att ha varit inskriven som doktorand på Handels i Stockholm i 19 år.
-Det kändes fantastiskt att hålla avhandlingen, en 260 sidor tjock bok, i handen. Nu hade jag något som jag kände var viktigt att lämna efter mig. Meningen med livet är att gå i mål med något och producera ny kunskap.

Avhandlingen handlade om butikers lönsamhet. Mikael hade kartlagt 168 affärer och visste allt om deras ekonomi – visste vilka som var lönsamma och vilka som inte var det.
– Jag undersökte vad som skiljde dem åt – hur de marknadsförde sig, vad de erbjöd kunderna i form av service, öppettider, lokaler och parkeringsplatser, hur deras prissättningen såg ut liksom konkurrenssituationen med mera.

Populärversion blev användbar bok

Som de flesta disputerade forskare lär sig så är det ganska få som läser avhandlingen. Mikael trodde att det kanske var hans handledare, opponenten och kanske några till. Så han satte sig ner och tillsammans med dåvarande kollegan Margareta Boström skrev boken "Lönsamhet i butik - samspelet mellan butikens marknadsföring, kundernas beteende och lokal konkurrens". Den var en populärversion av avhandlingen som sålde bra.

– Den används i undervisningen här på Högskolan i Skövde, på Handels och Lunds universitet. Alla butikchefer i MIO-kedjan har den också. 2016 kom det dessutom en uppföljare, "Butiken, sortimentet och kampanjerna - En bok om ekonomisk uppföljning".

Mikael Hernant ser sin yrkes- och akademikarriär som slumpartat. Det är omständigheterna som gjort att det blev som det blev. Men ser man på de beslut som han tagit längs vägen, från gymnasiet till dags dato så stämmer det kanske inte riktigt. Och nu har han slutit cirkeln. Mikael är tillbaka där han började, i Skövde, men han är också tillbaka på sitt gamla "alma mater", på det lärosäte där han tog sin examen och där han disputerade. Idag undervisar han i marknadsföring och ekonomi på Handelshögskolan i Stockholm. Och så forskar han förstås, i ett i allra högsta grad aktuellt ämne.

Forskar på e-handel

– Jag tittar närmare på näthandeln i en kedja av butiker inom apotek, skönhet och dagligvaruhandel. Vad händer när kedjor som har butiksförsäljning också startar e-handel? Får de en merförsäljning tack vare online-butikerna, eller flyttar bara befintlig handel från de vanliga butikerna till nätet?

Mikaels forskning visar att det inom apoteksbranschen råder det han kallar kannibalism, alltså att kunderna i större omfattning flyttar sina inköp till nätet. Inom dagligvaruhandeln är kannibalismen mindre och inom skönhetsbranschen märks den minst.
En ny bok på gång alltså?
– Inte än, just nu skriver jag i första hand artiklar för facktidskrifter i ämnet.

Mikael Hernant ser sitt professionella liv som en spännande resa där han bara åkt med. Och han ångrar inte sitt yrkesval.
– Jag känner att min forskning är till nytta för branschen. Jag kan genomlysa deras verksamhet på ett metodiskt, vetenskapligt sätt, något som de aldrig skulle ha möjlighet att göra själva. Jag kan fånga upp kundbeteenden som handeln kan uppmärksamma och anpassa sig till. Jag får också mycket positiv respons från de som jag jobbar med.

Att Mikael Hernant dessutom är en av upphovspersonerna till Högskolan i Skövdes butikschefsprogram tycker han är jättekul.
– Vi har som sagt haft massvis med studenter sedan starten för drygt tio år sedan. Nu med allt som händer med e-handeln och annat spännande så står utbildningen säkert inför en utveckling inom de närmaste åren. Och själv är jag är fortfarande väldigt intresserad av mitt område. Att till exempel se vilka effekter som olika marknadsföringsbeslut får på företagens ekonomiska resultat är något som fortfarande triggar mig!

Mikael Hernant

Mikael Hernant är intresserad av näthandelns nya kliv. 

Relaterad information

Forskning om framtidens företagande

Kontakt