Dataspelsstudenter släpper spel om sorg

2013-10-30

Det var när dataspelsstudenten Emil Helge läste en artikel om sorgens fem faser (The Five Levels of Grief) som idén till PC-spelet GRiEF föddes. Efter att idén fångats upp på Högskolan i Skövde satte man samman en grupp studenter, numera kallade TarHead Studio, som förverkligade spelidén. GRiEF släpps i sin helhet den 1 november under spelmässan Gamex i Högskolan i Skövdes monter (E:02).

– GRiEF är ett väldigt annorlunda spel och introducerar ett nytt djup i spelmediet, säger Emil Helge, dataspelsstudent och projektledare i studentgruppen TarHead Studio. Det är ett spel som ger en emotionell upplevelse istället för att man samlar poäng. Enkelheten i spelet gör att vem som helst kan spela det. Huvudpersonen är dessutom helt androgyn och fungerar lite som ett tomt skal som man kan fylla med sin egen personlighet.

GRiEF vann Swedish Game Awards i kategorin Best Scenario 2013. Välkomponerade musik- och ljudeffekter bygger upp stämningen i spelet och leder spelaren genom faser som förnekelse, ilska och depression. Även om GRiEF är ett enkelt spel, så riktar sig spelet till ungdomar i tonåren.

– Det är ju trots allt ett tungt tema, och vissa av miljöerna är ganska otäcka, så för att kunna ta ut svängarna ordentligt riktade vi oss till unga vuxna, förklarar Viktor Blomqvist, ansvarig för grafiken i spelet. Vi har utgått från den västerländska kulturens syn på död och sorg när vi skapat spelet. I fasen för ilska, till exempel, har vi jobbat med röda färger i en ogästvänlig miljö full av taggar, eld och svart olja. Men spelet innehåller inget våld, även om temat är tungt.

– GRiEF är ett utomordentligt exempel på hur dataspel används till mer än underhållning. Här har man utvecklat ett spel som faktiskt kan ge spelaren möjlighet att komma i kontakt med sina känslor och kanske till och med läka sorg. Det finns oändliga möjligheter för spelmediet, bara här på Högskolan i Skövde har vi goda exempel på hur dataspelsutveckling samverkar med till exempel sjukvård och kulturarv, sägerUlf Wilhelmsson, lektor och avdelningschef för medier, estetik och berättande på Högskolan i Skövde..

Sweden Game Arena och Skövde Academic Game Award

Studenterna tilldelades också Skövde Academic Game Award i oktober 2013, vilket gav dem möjlighet att fortsätta utveckla GRiEF. Skövde Academic Game Award delas ut med utgångspunkt från samverkansplattformen Sweden Game Arena där Skövde kommun, Gothia Science Park, Högskolan i Skövde och spelföretagen i Skövde samarbetar för att utveckla dataspelsbranschen i regionen.