En modernare mjölk tog hem priset i Drivhuset24

2015-03-09

Att arbeta med problemlösning och kreativitet 24 timmar i sträck låter som en omöjlig uppgift. Men det är något som ett trettiotal studenter från eftergymnasiala lärosäten i Skaraborg fick testa på under tävlingen Drivhuset24, och det med bravur. Vinnaren blev fem studenter från Högskolan i Skövde och BYS som hade ett förslag på hur man ska göra det mer attraktivt att dricka mjölk.

Under torsdagen påbörjades den årliga tävlingen Drivhuset24 som arrangeras av Drivhuset Skaraborg i syfte att lyfta studenternas innovativa sida. På plats i Nyeports lokaler i Skövde fanns 33 studenter från bland annat Högskolan i Skövde, Biologiska yrkeshögskolan i Skara och Formakademin i Lidköping.

Drivhuset24 är en 24-timmars tävling i kreativitet och problemlösning, där samverkan mellan student och arbetsmarknad är en central del. Varje studentgrupp får ett uppdrag som de under de givna 24 timmarna ska lösa på ett kreativt och innovativt sätt. I år var uppdragsgivarna NCC Roads, Inflight service, JTI Skara, Projektengagemang El & Automation i Väst AB, RA Detect och Agroväst och flera av uppdragen hade en klar inriktning på verksamheter kring jordbruk eller liknande bransch.

Motiveringen till den vinnande idén var:

”De har tagit fasta på kapaciteten i att förädla en billig vara och göra den attraktiv för nya kundgrupper. Detta känns som ett nytt koncept med förädlingspotential alt. utvecklingspotential. Gruppen har på kort tid identifierat och även kommunicerat med outnyttjade marknader där det finns köpstarka kunder.”

Den vinnande gruppen bestod av studenterna Victoria Wånsander, Daniel Söderström, Elin Deurell, Emma Boström och Sofia Eliasson som studerar vid Högskolan i Skövde och BYS. De hade utvecklat en idé om hur Agrovästs mjölkprogram kan bidra till att sälja mer mjölk från Västra Götaland. Gruppens idé var att inrikta sig mer mot den moderna målgruppen. De föreslog att marknadsföra mjölken som den exklusiva produkten i valet av dricka, som passar alla tillfällen; efter träning, under en shoppingrunda, på veckohandlingen och liknande situationer. De hade också startat en dialog med restaurangnäringen kring hur mjölk kan bli ett mer lättillgängligt dryckesalternativ.

Alla grupper visade på kreativitet och nytänkande i arbetsprocessen vilket visades i både uppdragsgivarnas och juryns omdöme av gruppernas presentationer.

– Det är väldigt många som på kort tid klarade av att göra det många marknadsavdelningar aldrig klarar av. Vilket är att kommunicera med olika experter inom branschen och de potentiella kunderna. Ett bra jobb av alla grupperna, säger Martin Carlsson från Högskolan i Skövde, en av juryns medlemmar.


            Vinnarna i Drivhuset24

Kontakt

Jonas Hedin
e-post: jonas.hedin@drivhuset.se
telefonnummer: 0739-228784