Forskare från Skövde talar på Game Developers Conference

2016-03-10

I mars genomförs en av världens största konferenser inom dataspel i San Francisco. Och med på talarlistan för Game Developers Conference (GDC) finns i år forskare från Högskolan i Skövde.

En av talarna är Marcus Toftedahl, dataspelsforskare vid Högskolan i Skövde, som kommer att prata om erfarenheter kring att bygga ett Game Writing-utbildningsprogram. 

– Presentationen kommer jag göra tillsammans med Lee Sheldon som skapat Game writing-program på Renselaer Polytechnic Institute (RPI) och håller på med det på Worcester Polytechnig Institute. Vi träffades på Sweden Game Conference i höstas och märkte att Skövde och RPI var de enda universiteten i världen som hade program fokuserade på Game Writing, säger Marcus Toftedahl.

Forskarna Per Anders Östblad och Henrik Engström kommer också att tala på GDC, bland annat om Frekvens saknad, ett äventyrsspel som Högskolan i Skövde utvecklat och som kan spelas både av seende spelare och spelare med olika grader av synnedsättning.

Vad betyder det här för Högskolan i Skövde?

– GDC är världens största utvecklarkonferens och att synas där är en bekräftelse på att vi gör relevanta saker. Jag och Lee presenterar inom GDC Education Summit vilket betyder att vi kan delge våra erfarenheter till andra av världens främsta spelutbildare och forskare. Det känns väldigt kul att vi i Skövde faller inom den kategorin, säger Marcus Toftedahl.

GDC arrangeras 14–18 mars 2016.

 

Mer om deltagandet på GDC (EN)

Game Developers Conference

Äventyrsspelet Frekvens saknad

Sweden Game Arena

Kontakt