Varmt mottagande av inkluderande spel

2019-05-13

Ett spel som är spelbart för alla, designat på ett sådant sätt att det även går att spela om man är blind. Så låter idén bakom spelappen Frequency Missing, utvecklad vid Högskolan i Skövde. Spelet, som först lanserades på svenska och som sedan sensommaren 2018 också funnits på engelska, har fått ett mycket varmt mottagande.

Majoriteten av alla spel behöver du se för att kunna spela. Det är få som är anpassade för att även kunna spelas av personer med nedsatt syn eller andra funktionsvariationer. Frequency Missing är ett undantag. Från början utvecklades Frekvens saknad som ett projekt finansierat av Post- & telestyrelsens innovationstävling. Det producerades på svenska för mobila enheter med pekskärm. Efter lansering, och ett gott mottagande, uppstod idén och behovet av att också lansera spelet på engelska.

Väldigt positiv respons

(Inom spelvärlden) kända röstskådespelare anlitades för de engelska rösterna och lovorden har inte låtit vänta på sig. ”Jag älskar det här spelet!”, ”Ett av de bästa spelen jag spelat” och ”Frequency Missing är ett mycket bra exempel på hur man gör ett peka-klicka-spel helt tillgängligt för blinda spelare” är bara några av de positiva recensioner den engelska versionen av spelet fått.

Henrik Engström, biträdande professor inom informationsteknologi på Högskolan i Skövde är nöjd.

– Den engelska versionen har professionella röstskådespelare, så resultatet har blivit extra bra. Flera personer har uttryckt önskemål om fler spel av denna typ och vi skulle gärna fortsätta med liknande projekt.

Spela genom att lyssna

Spelet var föregångare till Marvinter, ett spel som gjordes i samarbete med Sveriges Radios julkalender 2017 och som också finansierades av Post- & telestyrelsen. Även det spelet var skapat utifrån den inkluderande design som Frequency Missing är uppbyggt med. Den inkluderande designen innebär att alla ska kunna spela, även de som är blinda eller har annan synrelaterad funktionsvariation. De med nedsatt syn spelar genom att dra fingret över touch-skärmen och lyssna efter ljud som guidar dem genom spelet.

Berättelsedrivet med intressanta ljud

Just för peka-klicka-spel blir det extra viktigt med en intressant story och miljö. Per-Anders Östblad, adjunkt på Högskolan i Skövde, är en av personerna bakom idén till Frequency Missing.

– Eftersom vi ville inkludera personer med synnedsättning valde vi att göra ett berättelsedrivet spel. Det är en spännande, lite rolig och rätt så barnvänlig berättelse inspirerad av noir-deckare, Tintin och möjligtvis lite Jönssonligan, berättar han.

– Många gillar sättet vi tagit fram för att göra peka-klicka-spel tillgängliga och spelets berättelse och atmosfär har varit väldigt uppskattade. Vi har också fått mycket beröm för grafiken och ljudet, fyller Henrik Engström i.

I peka-klicka-spel är det vanligt att huvudkaraktären återger allt som händer, vilket blir extra viktigt och användbart då det ska kunna spelas av personer med synnedsättning. Huvudpersonen Patricia är radioreporter och spelet utspelar sig till stor del på en radiostation någon gång under 1960- eller 70-talet.

– Under den eran fanns det många intressanta ljud att jobba med. Skrivmaskiner, sladdtelefoner, rullbandspelare och överlag fler mekaniska ljud än vi har omkring oss idag, säger Per-Anders Östblad.

Utmaning i att få in tänket hos spelföretagen

Det finns andra funktionsvariationer än blindhet, som påverkar spelupplevelsen. Dyslexi och färgblindhet är två exempel som också kan skapa problem för spelaren. Visuell information är väldigt svår att ersätta och Henrik Engström ser nu en utmaning i att bredda inkluderingstänket i fler spelföretag.

– Alla spel kan inte spelas av alla men det är ju onödigt att skapa hinder som inte behöver vara där, säger han.

Spelet Frequency Missing

Se hela IllegallySighteds spelrecension på YouTube:

IOS Accessible Game Spotlight - Frequency Missing

Kontakt