Högskolan i Skövde presenterar framtidens dataspelsutvecklare

2013-10-25

Under dataspelsbranschens stora mässa Gamex, 31 oktober – 3 november, är det framtidens dataspelsutvecklare som möter besökaren i Högskolan i Skövdes monter; studenter som tänker utanför de traditionella spelramarna med stor fokus på jämställdhet.

Antalet kvinnor i dataspelsbranschen ökade med 39 procent under 2012* och även på Högskolan i Skövde ser man en tydlig ökning av antalet tjejer på dataspelsutbildningarna. På Gamex, Nordens största dataspelsmässa, presenterar Högskolan i Skövde framtidens dataspelsutvecklare med kvinnor i starka roller och nytänkande teman.

– Nytänkande och omtänksamhet är två starka värdeord på Högskolan i Skövde. Men de passar också väldigt bra in på den nya generationens dataspelsutvecklare som nu börjar ta plats på Sveriges dataspelsarena, säger Jenny Brusk, som leder arbetet med nätverket Donna på Högskolan i Skövde.

I Högskolan i Skövdes monter på Gamex (E:02) kan besökarna träffa Isabella Billgren och Mathilda Bjarnehed, två av de dataspelsstudenter som är aktiva i projekt Donna - ett nätverk med syfte att inspirera och bana väg för tjejer som vill bli dataspelsutvecklare. I montern kan man även testa spelet GRIEF, ett spel om sorgebearbetning, som behandlar hur ett barn som mist en förälder tar sig igenom sorgens fem faser. Spelet kommer att släppas i sin helhet under mässan och är utvecklat av dataspelsstudenter från Högskolan i Skövde.

Nätverket Donna

Donnaprojektet startades 2011 av programansvarig Jenny Brusk med syfte att inspirera och bana väg för tjejer som vill bli dataspelsutvecklare. Projektet har gett goda resultat. Sedan 2012 har antalet tjejer på dataspelsutbildningarna på Högskolan i Skövde ökat med 16 procent.

Kontaktperson under GAMEX:

Anna-Karin Jonsson, kommunikatör, tfn: 0702-84 88 23

 * enligt Spelutvecklarindex 2012

DONNAprojektet
Isabella Billgren, dataspelsstudent och DONNA-medlem.

DONNA-projektet

Kontakt