Högskolan i Skövde stärker Framtidens företagande med internationell expertis

2014-02-17

Våren 2011 tog Högskolan i Skövdes rektor, Sigbritt Karlsson, initiativ till ett forskningscentrum på temat Framtidens företagande. Nu gör man ett strategiskt grepp och knyter James Reardon, professor i marknadsföring vid University of Northern Colorado till sig, för att ytterligare stärka forskningsutvecklingen på detta område.

Professor James Reardon vid University of Northern Colorado kommer under de två närmaste åren samarbeta med Högskolan i Skövde för att stötta upp forskning och utbildning inom Framtidens företagande.

– Framtiden är väldigt intressant när det gäller företagande, marknadsföring och handel. Det gäller i synnerhet utvecklingspotentialen för sociala medier, digitalt lagrad information och informationsutvinning på konsumentnivå. I dagsläget är så mycket gratis inom sociala medier, som fortfarande är i sin vagga, men här kommer det att behövas regleringar på sikt som öppnar upp för företagande på en annan nivå, säger professor James Reardon.

Förutom att vara professor i marknadsföring vid University of Northern Colorado har James Reardon lång erfarenhet på ledningsnivå i näringslivet och hans publikationer finns i världens mest kända marknadsföringstidskrifter. För Högskolan i Skövde innebär samarbetet att man stärker upp forskningscentrum Framtidens företagande och lyfter internationalisering, entreprenörskap och verksamhetsutveckling till en ny nivå i det längre perspektivet.

– Högskolan i Skövde liknar mycket det universitet i Colorado där jag arbetar, berättar James Reardon, det är relativt litet och är placerat utanför storstadsregionen. I det läget har man två alternativ för att ge studenterna ett internationellt perspektiv; antingen lyfter man ut studenterna på internationella plattformar, eller så lyfter man in den internationella kompetensen till studenterna – och det är just där jag kommer in som inspiratör på Högskolan i Skövde. Med ett internationellt perspektiv på marknadsföring och forskning.

– Vi ser fram emot ett fördjupat samarbete med professor James Reardon. Han kommer att ingå i olika forskningsprojekt och forskargrupper för att stötta upp den forskning som rör marknadsföring, handel och framtidens företagande ur ett internationellt perspektiv, säger Lotten Svensson, adjunkt i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde.

Bild av professor James Reardon

Professor James Reardon, University of Northern Colorado

Kontakt