Internationell 3D-aktör väljer Högskolan i Skövde

2013-10-28

Det internationella företaget Pilgway, som ligger i framkant när det gäller 3D-teknologi, investerar i akademisk dataspelsutveckling världen över med sin nyskapande 3D-mjukvara. Nu väljer företaget att samarbeta med dataspelsutbildningen på Högskolan i Skövde – en satsning som är värd runt 360 000 kronor.

– Det är glädjande att Pilgway bidrar till dataspelsutbildningen vid Högskolan i Skövde med mjukvaran 3D-Coat. Bidraget ger utbildningen och studenterna möjlighet att ligga i den tekniska utvecklingens framkant. Vi är idag den enda dataspelsutbildning i Sverige som Pilgway samarbetar med, säger Marcus Landén Wärja, adjunkt i Medier, estetik och berättande samt 3D-ansvarig vid Högskolan i Skövde.

Mjukvaran som Pilgway står bakom heter 3D-Coat och används framförallt vid framställning av 3D-modeller för dataspel, men även i områden såsom film, design och formgivning. Mjukvaran ligger i teknisk framkant inom 3D-grafik.

– Vi på Pilgway är väldigt angelägna om att stötta akademiska institutioner och universitet världen över med mångsidiga arbetsverktyg inom 3D. Vi är mycket glada över samarbetet med Högskolan i Skövde. Deras engagemang och användning av modern informationsteknologi gynnar såväl studenter som utbildningsutvecklingen, säger Andrew Shpagin, 3D-chefsprogrammerare på 3D-Coat.

Dataspelsstudenterna i Skövde kommer att få tillgång till 3D-Coat årsskiftet 2013/2014. Denna typ av samverkansprojekt är viktiga för alla lärosäten, så även för Högskolan i Skövde. Privata aktörer kan genom sina produkter bidra till att studenter får tillgång till den senaste tekniken så att studenterna är kompetenta inom branschens viktigaste redskap redan innan sin examen.

Sweden Game Arena och Högskolan i Skövde

På Högskolan i Skövde finns över 500 dataspelsstudenter på olika utbildningsnivåer (i dagsläget 142 stycken med grafikinriktning) närmare 40 lärare och forskare och på Gothia Science Park finns ett 20-tal dataspelsföretag som sysselsätter cirka 140 utvecklare. Skövde har en unik och geografiskt koncentrerad tillväxtmiljö för dataspelutveckling. Totalt är över 660 personer verksamma inom dataspelsbranschen i området kring Högskolan i Skövde och Gothia Science Park med den gemensamma plattformen Sweden Game Arena.

3D-skulptur av David Birgersson
Skulptur signerad student David Birgersson i kursen 3D-modellering.

Kontakt

Marcus Landén Wärja, adjunkt i Medier, estetik och berättande/3D-ansvarig vid Högskolan i Skövde,
Telefon 0500-44 88 30