Kreativ kortidé vann Drivhuset24

2016-03-14

På Drivhuset24 ska studenter under ett dygn lösa uppdrag åt olika företag. Juryns pris för bästa lösning gick till ett nytt koncept för Skövdebostäders hyresgästkort.

Varje år anordnar stiftelsen Drivhuset Skaraborg en tävling för studenter på eftergymnasiala utbildningar runt om i Skaraborg.

Årets upplaga den 10‐11 mars arrangerades i Music Factorys lokaler i Skara. Under ett dygn, nästan helt utan sömn, sattes de drygt trettio deltagarnas kreativitet och uthållighet på prov när de tog sig an de olika uppdragen. Uppdragsgivarna i år var Music Factory, Skövdebostäder, JTI & Agroväst, Astrosweden & Alega, Urkraft, Minatjänster.se och Drake Event.

Belönades för app

Det vinnande laget presenterade sin lösning till Skövdebostäder.
– Vi tittade på hur en app för Skövdebostäders hyresgästkort kan se ut. Det har varit roligt och givande att vara med även om vi nu är lite trötta, säger Philip Tydén som läser User Experience Design vid Högskolan i Skövde.

Han ingick i den vinnande gruppen tillsammans med Therese Woo Hagebratt ‐socialpsykologi, Leon Cort ‐ User Experience Design, John Kurri ‐ Produktionsingenjör, Angelica Pödenphandt Ståhl ‐ Dataspelsutveckling Ljud/Musik, vilka alla studerar på Högskolan i Skövde. Samt Johan Lundqvist som läser Kulturvård med inriktning trädgård på Göteborgs universitet i Mariestad.

Jessica Ericson på Skövdebostäder var också nöjd med studenternas insats:
– De har jobbat på jättebra och det är absolut troligt att vi kommer att förverkliga några av deras idéer.

Bra med konkreta uppdrag

Andra exempel på uppdrag som var med var nya former för teambuilding och hur matvarors livsmedelskedja kan bli tydligare för konsumenten genom ny teknik.
– Det är bra att studenterna får konkreta uppdrag direkt från arbetslivet att jobba med.

Förutom att det är en upplevelse att vara med lär de sig mycket om kreativitet och att jobba i grupp, säger Anna Nilson, projektledare på Drivhuset Skaraborg.

Kontakt

anna.nilson@drivhuset.se