Forskning: Överlevnadsmodell förbättrar stridspilotens vardag

2014-03-27

Hur vet man vilken flygrutt som är säkrast när man som stridspilot är ute på ett uppdrag? Industridoktoranden Tina Erlandsson vid Högskolan i Skövde kan svara på den frågan – i dagarna presenterar hon sin forskning; en modell som hjälper stridspiloter räkna ut vilken rutt som är säkrast att ta i ett kritiskt läge.

När stridspiloter kommer in över fientligt luftrum finns det olika rutter att välja på. Vissa rutter är farligare och mer riskfyllda än andra. Med hjälp av ny forskning från Högskolan i Skövde kan flygplanet nu utvärdera olika rutter med hjälp av information från databaser och sensorer  – och på så sätt räkna ut vilken rutt som är farligast.

– Det jag fokuserat på i min forskning är stridspiloters överlevnad i första hand och min modell ger dem ett arbetsverktyg som ger en bättre lägesbild över situationen. På så sätt kan stridspiloten fokusera på sin uppgift och inte träffa andra mål av misstag, säger Tina Erlandsson, industridoktorand vid Högskolan i Skövde och vid Saab Aeronautics i Linköping.

Det handlar om tillämpad forskning inom industrin i högsta grad. Tina Erlandsson har sedan 2009 arbetat som industridoktorand vid Saab, affärsområde Aeronautics, i Linköping. Forskningen är finansierad av Vinnova och är ett led i det samarbete inom Informationsfusion som finns mellan Saab och Högskolan i Skövde.

– Min forskning är en komponent i ett större system som ger piloten stöd och den modell jag tagit fram kan även användas till att sätta kostnader på olika rutter utifrån de olika riskfaktorer som stridspiloten kan förväntas behöva hantera, säger Tina Erlandsson.


Tina Erlandsson, industridoktorand vid Högskolan i Skövde och vid Saab Aeronautics i Linköping.

A combat survivability model for evaluating air mission routes in future decision support systems

Presskonktakt