Promisepriset 2013 till Skövdestudent

2013-09-17

Charlotta Zelander Bävholm har vunnit Promisepriset 2013 för sitt examensarbete om karaktärer till e-learningspel för högstadieelever.

- Jag är glad och hedrad över att ha vunnit Promisepriset! Det känns som en stor seger eftersom jag kämpade mycket med min uppsats, säger hon.

Charlotta har i sitt examensarbete, med inriktning mot dataspelsutveckling, arbetat med karaktärer till ett e-learningspel för högstadieelever. Hon har studerat hur uppfattningen av karaktärers personlighetdrag påverkas och förändras om de byggs upp av olika geometriska former. Syftet med studien var att finna positiva stereotyper som är baserade på form snarare än fördomar, vilket är av betydelse med tanke på målgruppen.

Idén till examensarbetet fick Charlotta på en mässa i Portalen där företaget Ludosity Learning presenterade sitt projekt Cloud Islands – ett spel för högstadiet som skulle lära ut olika ämnen genom små spel i spelet.

- Jag tyckte att det lät väldigt intressant och framåttänkande. Själv tyckte jag om att gå i skolan, men jag vet många som inte gjorde det eftersom ingen tog sig tid att förklara VARFÖR de skulle lära sig de olika ämnena. Genom ett spel tror jag att man kan göra ämnena mer konkreta och visa vad man ska använda kunskapen till, och samtidigt göra det på ett roligt sätt, säger Charlotta.

Charlotta Zelander Bävholm
Charlotta Zelander Bävholm vann Promisepriset 2013. Foto: privat.

Promisepriset

Promisepriset är ett stipendium instiftat av Branschföreningen Promise i syfte att stimulera utveckling inom e-learning och interaktiva medier bland studenter, lärare och företag. Promisepriset, 10 000 kr för bästa examensarbete/uppsats, delas ut den 3 oktober 2013 under Promisedagen. Såväl leverantörer som producenter, studenter, kunder och media finns representerade under denna stora branschdag. Tävlingen är öppen för studenter som under det senaste läsåret har presterat ett examensarbete eller en uppsats av hög kvalitet, med anknytning till e-learning och interaktiva medier.