Sagobestar i Kyrkparken under Stad i ljus

2016-11-23

Novembermörkret har sänkt sig och juletiden närmar sig, vad kan då vara mer inspirerande än att ta med sig barnen och kliva in i sagans värld? Under Stad i ljus i Skövde finns chansen. Fredag 25 – lördag 26 nov samarbetar Högskolan med Next Skövde och bjuder på barnbokstema i Kyrkparken. Sagoväsen från bokserien Kiras och Luppes Bestiarium (KLUB) har förvandlats till isskulpturer och i parken finns ett tält där det blir sagoläsning.

I KLUB-serien träffar vampyrflickan Kira och hamnskiftarpojken Luppe, troll och andra varelser från lokala sägner och myter i Skaraborg. De hjälper trollforskaren Lovis att rädda sagans bestar undan den elaka Cirkusdirektören, som vill tvinga dem att uppträda på hans cirkus. De två första böckerna, ”Trollforskaren” och ”Jättinnan”, som utspelar sig i Skara respektive Falköping släpptes för några veckor sedan. Ytterligare sex böcker är under arbete, häribland Skövdes som har titeln ”Lyktgubbarna”. Till projektet utvecklas också en Augmented Reality-app för mobil och läsplatta, med vars hjälp sagofigurerna kan kliva ur böckerna.

Lars Vipsjö, lektor i medier, estetik och berättande vid Högskolan i Skövde, berättar att efter de första två boksläppen kom en mycket rolig fråga från Daniel Rapp och Next Skövde om att göra något tillsammans för barn under Stad i ljus. Daniel förklarade att de tänkt sig göra isskulpturer i Kyrkparken. Frågan som följde lät, ”skulle det inte vara en bra idé att låta dessa baseras på figurer ur KLUB-böckerna?” Givetvis kan vi inte tacka nej till en sådan idé, konstaterar Lars.

Idén bakom böckerna

Idén till KLUB-böckerna kommer från tanken att binda samman Skaraborgs kulturarvsplatser genom en berättandeplattform – som i det här fallet bygger på sagostruktur. Berättelserna skrivs och illustreras av spelutvecklingsstudenter på Högskolan i Skövde. Med hjälp av en app ska de väsen som förekommer i böckerna först kliva ur böckerna och senare även få liv på de kulturarvsplatser och museer där berättelserna om dem utspelas. De framträder alltså i 3D när man håller sin mobils eller läsplattas kamera över de bokstavsfigurer (anfanger) som finns på vissa sidor. I nästa version av appen KLUB Bestiarium ska man kunna samla sagoväsen i ett eget bestiarium, ungefär som i Pokémon Go, berättar Lars.

I böckerna som håller på att skapas träffar Kira och Luppe bland annat Skogsrået i Hova, en talande Gammelröding i Hjo, Sjörået i Karlsborg, Lake-Kåffan och Vita frun i Mariestad, Lyktgubbar i Skövde och Näcken i Tibro. Och detta är bara början.

Delprojektet KLUB 

KLUB är en del av projektet Kulturarv och spelteknologi i Skaraborg (KASTiS) som stöds av Skaraborgs kommunalförbund, Högskolan i Skövde och flertalet Skaraborgskommuner. Flera böcker i KLUB har också erhållit läsfrämjandestöd av Västra Götalandsregionen. 

Digitalt berättande Skärmbild från barnbok

Stad i ljus

Mer om Stad i ljus

Kontakt