Skandinavisk dataspelskonferens på Högskolan i Skövde

2014-06-02

Den 3-4 juni 2014 arrangerar projektet Scandinavian Game Developers en konferens om dataspel, spelande och dataspelsutveckling på Högskolan i Skövde. Konferensen ligger i anslutning till Högskolan i Skövdes spelstudenters avslutningsvecka vilket innebär att vi erbjuder en kombination av studentarbeten på både kandidat- och magisternivå.

Scandinavian Game Developers Conference (SGDC) samlar utvecklare från Skandinavien för nätverkande och kunskapsutbyte inom alla aspekter av området. Konferensprogrammet täcker ljud, design, narrativ, marknadsföring, programmering, utbildningsspel och spelforskning. Specifikt märks även en inriktning mot spel för lärande, ett hett ämne i svensk skoldebatt och en intressant utmaning för spelbranschen. Under tisdagen den 3 juni  kommer flera talare att beröra detta område.

På talarlistan märks: 
• Mia Consalvo - Concordia University 
• Jonas Linderoth - Göteborgs Universitet 
• Johan Dorell - Paradox Interactive 
• Josefin Westborg - Lajvverkstaden 
• Fredrik Andreasson - ius information 
• Björn Berg Marklund - Högskolan i Skövde 
• Mikael Frithiof - Redpipe Studios
• Diane Carr - University of London
• Dan Thronström - Avalanche Studios
• Adam Chapman - Göteborgs Universitet
• Tobias Viklund - Paradox Interactive
• Santeri Koivisto - TeacherGaming LLC
• Maxwell Scott-Slade - GLITCHE.RS
• Daniel Moregård - Paradox Interactive

Projektet Scandinavian Game Developers är ett samverkansprojekt mellan Högskolan i Skövde, Viden Djurs (Grenå, Danmark), Århus Social- och sundhetsskole (Århus, Danmark), The Animation Workshop (Vibord Danmark). Projektet finansieras av EU Interreg IV A samt av de deltagande parterna.

Konferensen äger rum på första våningen i D-huset på Högskolan i Skövdes campus. Ytterligare information och anmälan: www.his.se/sgdc

 

Kontakt