Skövdestudenter möter spelindustrin i USA

2014-03-12

TarHead Studio består av en grupp studenter vid Högskolan i Skövde. I veckan åker två av gruppens medlemmar till San Francisco för att pitcha sitt nya spel RUiN på en av världens största spelutvecklarmässor.

I höstas släppte TarHead Studio det storydrivna plattformsspelet GRiEF som behandlar de fem stadierna av sorg som ett litet barn upplever efter att dess far gått bort i cancer. Deras nästa spel heter RUiN – ett spel de åker ända till San Fransisco för att sälja in den 14 mars.

– Det är en extremt spännande möjlighet för oss, vi ser det som en chans för oss att gå på möten med riktiga spelföretag, stora som små, att utöka vårt nätverk och förhoppningsvis knyta lite globala kontakter, säger Viktor Blomkvist, grafiskt ansvarig på TarHead Studio.

– Vårt nya spel, RUiN, befinner sig väldigt tidigt i utvecklingsfasen än så länge, men det kommer vara en utveckling av den populära modden Warlock till Warcraft III. Ett helt annorlunda typ av spel än GRiEF, säger Emil Helge, VD på TarHead Studio.

Det är tack vare Gothia Science Park och den inkubatorverksamhet som finns där som resan har blivit möjlig för Skövdestudenterna. Dataspelsstudenterna kommer att besöka Game Connection och Game Developers Conference. Game Connection beskrivs som en typ av speed-dejting för spelutvecklare och förläggare, och Game Developers Conference är en av världens största spelmässor med många spelutvecklare.


Viktor Blomqvist och Emil Helge, TarHead Studio.

TarHead Studio
RUiN - Facebooksida
Följ TarHead på Twitter

Game Connection

Game Development Conference

Dataspelsutveckling

Sweden Game Arena

Presskontakt