Stipendier till nästa generations svenska spelutvecklare

2014-06-05

Idag samlades en stor del av Sveriges mest talangfulla spelutvecklare på Microsoft Game Camp Sweden för att visa upp sina spel, dela erfarenheter och ta del av inspirerande föreläsningar. Under dagen belönades tio studenter med stipendier från Microsoft, Gothia Science Park och Sparbanksstiftelsen Alfa.

- Vi har träffat teamen mellan kick-offen i april och dagens evenemang och det är inspirerande att se hur runt 200 ambitiösa och talangfulla elever har arbetat tillsammans och med guidning från deras mentorer utvecklat originella och innovativa spel till Xbox One, Windows Phone och Windows 8, säger Peter Zetterberg, initiativtagare av Microsoft Game Camp Sweden.

Det är med stor glädje vi idag har presenterat de tio studenter som belönas med stipendier för sitt arbete i Microsoft Game Camp Sweden. Stipendierna uppgår till ett totalt värde av 100 000 kronor och de tio mottagarna är de som på bästa vis uppfyllt motiveringen:

Mottagarna av Microsoft Game Camp Sweden-stipendiet är studenter som bevisat att de kan skapa kreativa spelidéer och utveckla dessa till Microsofts olika plattformar samtidigt som de för projektet framåt genom att dela med sig av kunskap och lärdomar.

Vinnare av stipendier

spelstipendiumMathilda Bjarnehed, Daniel Österlund och John Dahlqvist vann var sitt stipendium för Lunch Lady Simulator. Ett spel där du gör karriär i skolbespisningen genom att bemästra matlagning, kundservice och utmanande kontroller.

- Det känns galet och jag är lite skakis. Men det är så himla kul och jag är så tacksam att de tycker man är bra nog för det här. Jag tror vi kanske vann för att vi använde Kinect på ett annorlunda sätt. Vi ville testa något nytt och jag är verkligen så humble, säger Mathilda Bjarnehed, projektledare för Lunch Lady Simulator.

Även Gustav Eriksson, Dilaram Massimova, Ellen Eriksson och Patrik Hedenström belönades för sitt arbete. Spelet Räv går ut på att styra en räv med uppgift att utforska en vacker men förfallen värld som kanske inte är vad den först verkar vara.

- Det känns väldigt bra och jag är stolt över att så många i vårt team kom med. De talar mycket för hur vi har jobbat som ett sammansvetsat team. Och det gör att man sporras till att fortsätta. Jag tror att vi vann för att vi gjorde en annorlunda grej, med ett annorlunda fokus och visade oss öppna för en Microsoft plattform utvecklat med gamepad-stöd menar Gustav Eriksson, projektledaren för Räv.

Christoffer Albin, Johan Ahlgren och Sofi Sprangers som arbetat fram spelet Welcome Back vann även de var sitt stipendium.  I spelet är det din uppgift att utforska Freemont Residence och upptäcka husets alla skrämmande hemligheter.

Stark koppling till branschen

En central del i Microsoft Game Camp Sweden är att dela erfarenheter och lärdomar från branschen med studenterna. Under dagens Check-in event bjuder samarbetspartnern Unity på flera inspirerande föreläsningspass. Unity är en spelmotor och ett utvecklarprogram för datorspel och andra 3D-simuleringar.

Studenterna bjöds även på inspirerande föreläsningar från Graham McAllister, Grundare av Player Research och Alexis Garavaryan, Ansvarig för affärsutveckling på Microsoft Studios.

Microsoft Game Camp Sweden avslutas den 2 oktober på Sweden Game Conference där studenterna visar upp sina spel. De bästa spelen ska marknadsföras av Microsoft när de är klara.

Microsoft Game Camp Sweden är ett samarbete mellan Microsoft och Sweden Game Arena som drivs av Gothia Science Park, Högskolan i Skövde och Skövde kommun. 

Besök Microsoft Game Camp Swedens webbsida för mer information

 

 

Stipendium
Gustav Eriksson och Mathilda Bjarnehed.