Dataspelsutveckling - design, 180 hp

Grundläggande behörighet + Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Matematik B eller Matematik 2a/2b/2c krävs. (eller motsvarande kunskaper)

Kandidatexamen

 

 

Som speldesigner fungerar du både som kreatör och som samordnare i en arbetsgrupp. Du får lära dig hur man designar och utvecklar spel, vad som gör dem roliga att spela och varför människor i alla tider skapat och spelat spel. Du får också möjlighet att skapa många olika typer av spel tillsammans med andra designers samt programmerare, musiker och grafiker.

Ett starkt inslag i utbildningen är spelmekanik och game play, men en speldesigners arbetsliv är väldigt omväxlande. Redan under studietiden bygger du upp ett viktigt nätverk genom olika projekt och samarbeten. Du får goda möjligheter att skapa värdefulla kontakter med och inom spelindustrin. Framtiden ser fortsatt lovande ut för utbildade speldesigners och Högskolan i Skövdes utbildning har ett mycket gott rykte i branschen.

"Jag har fått en superbra grundutbildning på speldesignprogrammet och har redan startat företag där vi arbetar med applikationer till smartphones. Visionen är att skapa världens bästa dataspel, men det kan vänta några år."
Martin Sjöberg, före detta student på Dataspelsutveckling - Design.

Det här läser du på programmet Dataspelsutveckling - Design

Som speldesigner måste du ha bred kompetens och därför läser du flera
introduktionskurser inom olika områden under första året till exempel grundläggande speldesign, kognitionsvetenskap, dramaturgi och spelanalys. Du läser även en del programmering. Under det första året genomför du ett projektarbete tillsammans med studenter från andra spelutvecklingsprogram.

Under ditt andra och tredje år läser du fördjupningskurser och fokuserar på spelmekanik. Du praktiserar dina kunskaper och arbetar med projekt. Den sista terminen ägnar du huvudsakligen åt ditt examensarbete, inom det område som intresserar dig mest.

Jobb efter examen som designer inom dataspelsutveckling

Det mest självklara är kanske att jobba som speldesigner, antingen inom
dataspelsindustrin eller IT-branschen. Du kan också ha möjliga karriärvägar
inom andra kreativa områden, till exempel reklam, film och information. Även
pedagogiska företag, till exempel förlag för läromedelsspel, är en tänkbar
arbetsgivare. Många studenter väljer efter examen att starta egna spelföretag
tillsammans med studiekamrater.

Läsa vidare efter programmet Dataspelsutveckling - Design

Efter din kandidatexamen i datavetenskap (180 hp) kan du fortsätta med magister- (60 hp) eller masterstudier (120 hp) på Högskolan i Skövde, hos något av våra partneruniversitet eller på andra lärosäten – både i Sverige och utomlands. Du kan även bredda dina kunskaper med att läsa Entreprenörskap (60 hp) om du vill driva eget företag.

Din HJÄLTE finns tillgänglig för frågor hela vägen fram till terminstart. 

Bild på William Clifford

William Clifford
Dataspelsutveckling – design 
dsudhjalte@his.se

Grundläggande behörighet + Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Matematik B eller Matematik 2a/2b/2c krävs. (eller motsvarande kunskaper)

Kandidatexamen

 

 

Vill du veta mer om utbildningen och hur det är att studera i Skövde?

SANNY SYBERFELDT

Programansvarig


0500-448369
FRÅGA MIG
* Fält är obligatoriskt

FrågaMagnus Andrén

studievägledare 

Magnus Andrén

magnus.andren@his.se
0500-448097

Sök till programmet

Du gör din anmälan via webbportalen www.antagning.se mellan 15 mars och 18 april. Du anmäler dig direkt på hemsidan genom att skapa ett användarkonto. När du är inloggad kan du välja vilka utbildningar du vill anmäla dig till.