Dataspelsutveckling - musik, 180 hp

Grundläggande behörighet + Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

Kandidatexamen

Arbetsprov

Du kan också ansöka via arbetsprov: 
Skicka in ditt arbetsprov

Observera att du också måste anmäla dig på antagning.se för att ditt arbetsprov ska gälla.

Här hittar du mer information om processen för arbetsprov (pdf)

Anmälningskod: 61214 på antagning.se

Det ligger just nu två till snarlika program på antagning.se. Detta program har anmälningskod 61214 och programmet heter "Dataspelsutveckling - ljud/musik, musik".

Ansök här

 

På dataspelsutveckling - musik får du möjlighet att förena ditt intresse för musik och dataspel. Här läser du bland annat kurser inom musikteori och komposition kombinerat med mycket kreativt skapande och möjlighet att utveckla ditt eget uttryck som kompositör.

Under utbildningen arbetar du i team med grafiker, designers, gamewriters och programmerare och tillsammans utvecklar ni dataspel. I anslutning till Högskolan finns både etablerade dataspelsföretag och Gothia Science Park där studenter kan få hjälp att förverkliga sina affärsidéer.

Det här läser du på Dataspelsutveckling – musik

På Dataspelsutveckling – musik studerar du musikteori, arrangeringsteknik och komposition och kopplar det till musikens funktion i olika medieformer. Du arbetar utifrån praktiska kompositions- och arrangeringsuppgifter som baseras på musikteori. Du utvecklar det egna personliga uttrycket inom komposition, instrumentering för dataspel och ensembler.

Rekommenderade kunskaper/intressen: Erfarenhet av eget komponerande, musikutövande och kunskaper i musikteori. Kännedom om mjukvara för ljud- och musikproduktion samt intresse av att utvecklas som kompositör för musik och dataspel.

Från årskurs ett till tre

Under första året får du en praktisk och teoretisk grund i ämnena ljud och musik. Du läser också specifika musikkurser och genomför det första spelutvecklingsprojektet tillsammans med andra studenter från övriga dataspelsutbildningar.

Andra året läser du både ämnesspecifika kurser och gemensamma studieområden, där teori varvas med praktiska moment. Läsåret avslutas med ett spelprojekt där du fördjupar dig inom din inriktning. 

Sista året får du en unik möjlighet att experimentera med kompositionstekniker och utveckla ditt eget uttryck som kompositör. Utbildningen avslutas med ett individuellt examensarbete

Under din utbildning får du tillgång till studios där du kan komponera musik och göra inspelningar i digital eller analog studiomiljö. 

Jobb efter examen inom Dataspelsutveckling - musik

Efter examen har du spetskompetens som musikskapare inom digitala medier. Du kan till exempel jobba som: kompositör inom medieproduktioner såsom film, radio, dataspel med mera.     

Läsa vidare efter programmet Dataspelsutveckling - musik

Programmet leder till en filosofie kandidatexamen i Medier, estetik och berättande med inriktning mot dataspelsutveckling (180 hp). Efter examen kan du fortsätta med magisterstudier (60 hp) på Högskolan i Skövde eller på andra lärosäten både i Sverige och utomlands.

Efter programmet har du också grunderna för att kunna forska inom området. 

Grundläggande behörighet + Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

Kandidatexamen

Arbetsprov

Du kan också ansöka via arbetsprov: 
Skicka in ditt arbetsprov

Observera att du också måste anmäla dig på antagning.se för att ditt arbetsprov ska gälla.

Här hittar du mer information om processen för arbetsprov (pdf)

Anmälningskod: 61214 på antagning.se

Det ligger just nu två till snarlika program på antagning.se. Detta program har anmälningskod 61214 och programmet heter "Dataspelsutveckling - ljud/musik, musik".

Ansök här

 

Vill du veta mer om utbildningen och hur det är att studera i Skövde?

MARKUS BERNTSSON

Programansvarig


0500-448364
Markus Berntsson
FRÅGA MIG
* Fält är obligatoriskt

ANN-BRITT WERNER

Programansvarig


0500-448848
FRÅGA MIG
* Fält är obligatoriskt

FrågaMagnus Andrén

studievägledare 

Magnus Andrén

magnus.andren@his.se
0500-448097

Sök till programmet

Du gör din anmälan via webbportalen www.antagning.se mellan 15 mars och 18 april. Du anmäler dig direkt på hemsidan genom att skapa ett användarkonto. När du är inloggad kan du välja vilka utbildningar du vill anmäla dig till.