Möt Laila Bulduk

Gillar du att teckna och vill kombinera det med att utveckla framtidens dataspel? Då ska du göra som Laila Bulduk och börja plugga Dataspelsutveckling - grafik.

Bild på Laila Bulduk

Fem snabba frågor

Hur är det att plugga i Skövde?

– För mig har det varit en varierad och intensiv, positiv upplevelse. Jag har fått möta massa härliga människor på skolan och lärt mig mer om spelutveckling. Det finns många möjligheter att göra i princip vad en vill, hur det är att plugga beror helt enkelt på vad du tar dig för att göra.

Varför valde du att plugga Dataspelsutveckling - grafik?

– Jag har alltid tecknat och min dröm var att få jobba med det. Det kändes helt naturligt att kombinera den drömmen med mitt spelintresse. Tänk att ha som arbete att rita saker till spel, finns det något bättre? Jag valde att plugga i Skövde eftersom jag hade hört från en kompis att det var en bra utbildning. Dessutom har jag familj i närheten, så allt föll på plats.

Har du några tips till en ny student?

– Hoppa på möjligheter och var modig. Gör saker som verkar läskiga, prata med folk, ha kul och lär dig en massa. Engagera dig till tusen. Men strunta inte i att ta hand om dig. Känner du dig utmattad: sakta in och prioritera om. Ingen tjänar på att du bränner ut dig, allra minst du själv.

Vad är det bästa med Skövde?

– Det är en lagom stor stad. Det finns det mesta du behöver, som affärer. Det är också nära till vacker natur. Det känns i allmänhet som en rätt chill stad. Och så har vi det bästa Kårhuset!

Vad jobbar du med om fem år?

– Då jobbar jag i en indistudio här i Skövde och gör spel som känner mig stolt över att vara del av, med ett team som jag trivs med. Jag fortsätter att utvecklas som 2D-grafiker och behöver inte oroa mig för min ekonomi.

Bild med texten: Jag vill bli din hjälte.

Fråga Laila om Dataspelsutveckling - grafik 2D

Din HJÄLTE finns tillgänglig för frågor och stöd hela vägen fram till att terminen startar i höst. 
Ställ vilka frågor du vill:

dsug2dhjalte@his.se

Läs mer om programmet

Dataspelsutveckling - grafik