Kevin valde att satsa på eget

Kevin valde att satsa på eget och resultatet blev Sunscale Studios.

Kevin Engstrand

Varför valde du att läsa Dataspelsutveckling - Ljud?

Jag har sysslat med musik i större delen av mitt liv och har även tidigare studerat musik på universitet. Efter den utbildningen kände jag att jag fortfarande ville hålla på med något ljudrelaterat men med tydligare inriktning, och eftersom att jag älskar spel så det kändes det rätt så givet att söka spelutveckling med inriktning ljud.

Vad är det bästa med programmet?

Jag tycker att det är kul med blandningen av det kreativa och det tekniska. I ena kursen sitter man t.ex. och skapar ljud i datorn och lär sig hur man kan koda för att få det att fungera i en spelmotor, medan man i nästa kurs är i studion och spelar in ljud när man slår på frukt. Jag har verkligen uppskattat dagarna när man har dragit ihop ett gäng och gått ut i skogen och spelat in saker hela dagar. Lika lärorika och roliga har dagarna varit när man sitter och svär över varför ens ljud inte fungerar i spelmotorn, oftast kommer någon och förklarar att man bara glömt att trycka på en knapp...

Vad gör du idag?

Under utbildningen var vi ett gäng som började utveckla ett spel, idag har vi bildat Sunscale Studios och har släppt vårt första spel "Hyss" på steam. Nu sitter vi i The game incubator och jobbar på vårt nästa spel. Jag är med och driver bolaget och arbetar främst med ljud och musiken till våra spel.

Har du några tips till blivande studenter på programmet?

Umgås med folk, ha kul, testa nya saker. Man lär sig många nya saker och framför allt så träffar man andra personer som vill hålla på med ljud och som också tycker att det är roligt. Och nästan det mest värdefulla med att studera här är att det ger en tiden att kunna fokusera och utvecklas i det man tycker är roligt. Så helt enkelt, testa alla olika saker du kan tänka dig, här har man tid att göra fel och på så sätt lära sig.