Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Gå till undermeny Gå till huvudinnehåll
    Högskolan i Skövde, länk till startsida
    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Att ta rodret i livet vid diabetes typ 2

      Forskningsgrupp Välbefinnande vid långvariga hälsoproblem Forskningsmiljö Institutionen för hälsovetenskaper

      Att ta rodret i livet vid diabetes typ 2

      Forskningsgrupp Välbefinnande vid långvariga hälsoproblem
      Forskningsmiljö Institutionen för hälsovetenskaper

      Kort om projektet

      Projektnamn

      Att ta rodret i livet med typ 2 diabetes- gruppundervisning i primärvården

      Projekttid

      Maj 2015 – December 2023

      Partners

      Susanne Andersson, Högskolan Väst

      Finansiering

      Högskolan i Skövde, Skaraborgsinstitutet och ingående primärvårdsenheter.

      Patientutbildning är en planerad pedagogisk aktivitet där målet med utbildningen är att förbättra patientens hälsa. Vid typ 2 diabetes rekommenderas gruppundervisning. Innovativa projekt efterfrågas som sätter patientens lärande i fokus och där den pedagogiska idén är tydlig samt utvärderas på ett systematiskt sätt.

      Fördjupat lärande hos patient

      Målet är att undervisningen ska leda till att patienten når ett fördjupat lärande, ökad medvetenhet och ansvarstagande i sitt liv med långvarig sjukdom.
      I syfte att förstärka effekterna av gruppundervisningen samt stödja vårdarna i att genomföra pedagogiska samtal är ett digitalt verktyg med spelteknologi som benämns egenKRAFT under utveckling. I projektet studeras även patienters och vårdares erfarenheter av digitala stöd.

      Projektets frågeställningar

      • Vilka effekter har den didaktiska modellen ”Utmaningen att ta rodret i sitt liv – lärande vid långvarig sjukdom” i gruppundervisning av personer med diabetes typ 2, avseende upplevelse av hälsa och välbefinnande, sömn och levnadsvanor samt hur personen ser på sin diabetessjukdom och hur lärandet påverkar diabetesrelaterade problemområden.
      • Hur resonerar personer som tackar Nej-till gruppundervisning vid Typ 2 diabetes?
      • Hur tillämpas och förstås de olika reflektionsverktygen som används i gruppundervisningen?
      • På vilket sätt kan digitala verktyg utgöra stöd för personens lärande i att leva med diabetes samt genomföra förändringar i diabetesrelaterade levnadsvanor?

      Projektledare

      Bitr. professor i omvårdnad

      Medverkande forskare

      Publicerad: 2020-01-13
      Senast ändrad: 2020-01-13
      Sidansvarig: webmaster@his.se