Per Backlund
Institutionen för informationsteknologi
Game Hub Scandinavia syftar till att stärka den skandinaviska spelbranschen på den globala marknaden. Inom projektet bygger forskare tillsammans med affärsutvecklare på spelinkubatorer hos övriga projektpartners kunskap och nätverk på den globala spelmarknaden för att kunna stötta start-ups och små företag som opererar på en global marknad.
Forskningen som bedrivs inom projektet handlar om spellokalisering (hur spel utvecklas/anpassas för olika marknader) och hur Business Intelligence kan användas för att stödja små och medelstora spelstudior i deras publiceringsprocess, det vill säga förstå hur de ska nå sina kunder på ett så bra sätt som möjligt. Inom ramen för projektet arbetar vi också med att bygga internationella nätverk inom så väl akademi som spelbransch. Detta gör att vi kan hjälpa studenter och spelstudior att nå ut och knyta kontakter som förbättrar deras möjligheter på den globala spelmarknaden. Game Hub Scandinavia har två pågående doktorandprojekt.
Doktorandprojekt med Marcus Toftedahl. I och med att digital publicering av spel har blivit den viktigaste distributionsvägen för spel så har små utvecklare fått helt nya möjligheter på den globala marknaden. Men detta har också inneburit nya utmaningar, en av dessa är lokalisering till olika marknader. Detta delprojekt av Game Hub Scandinavia syftar till att förstå hur små och medelstora företag arbetar med lokalisering av spel till olika marknader och hur dessa processer kan utvecklas och anpassas för de begränsade resurser som ofta kännetecknar små och oberoende spelutvecklare.
Doktorandprojekt med Yanhui Su. I och med att digital publicering av spel har blivit den viktigaste distributionsvägen för spel så har små utvecklare fått helt nya möjligheter på den globala marknaden. Men detta har också inneburit nya utmaningar, en av dessa är att publicera spel på olika plattformar för att nå olika kundsegment. På grund av de nya distributionssätten på spelmarknaden så får små och medelstora spelstudior vara mer aktiva i arbetet med att nå kunder vilket är en utmaning eftersom man ofta saknar erfarenhet. Projektet syftar till att förstå vilka utmaningar dessa företag ställs inför i detta sammanhang och hur de kan få hjälp att använda olika metoder inom Business Intelligence för att nå bättre resultat.