Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      KASTiS gör vårt natur- och kulturarv mer levande digitalt

      Forskningsgrupp GAME Research Group
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      KASTiS gör vårt natur- och kulturarv mer levande digitalt

      Forskningsgrupp GAME Research Group
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Kort om projektet

      Projektnamn

      KASTiS, Kulturarv och spelteknologi i Skaraborg

      Projekttid

      Augusti 2015 – December 2021

      Finansiering och samverkan

      Götene kommun, Hjo kommun, Töreboda kommun, Essunga kommun, Falköpings kommun, Grästorps kommun, Gullspångs kommun, Karlsborgs kommun, Lidköpings kommun, Skövde kommun, Mariestads kommun, Skara kommun, Tibro kommun, Tidaholm kommun, Vara kommun, Skaraborgs Kommunalförbund, Högskolan i Skövde

      I projektet KASTiS arbetas med seminarier och utveckling av demonstratorer för kunskapsspridning om hur digital spelteknologi på ett hållbart sätt kan användas till att stödja besöksmålsnäring och kulturarvsförmedling. Konceptet har varit framgångsrikt och efter en första period 2015-2018, blev det förnyat att pågå i ytterligare tre år, till och med 2021.

      Studentdeltagande i KASTiS

      Studentdeltagandet är en betydelsefull och positiv del av KASTiS resultat. Deltagande är frivilligt och sker genom fristående projektstudiekurser och examensarbeten. Inte minst i magisterprogrammet Digitalt berättande: spel och kulturarv.

      Berättandeplattformar och demonstratorer

      Under den första omgången av KASTiS 2015–2018 arbetades från start med ett förhållningssätt som inbegrep tre olika berättandeplattformar, med skilda tekniker för:

      • ett kontextskapande berättande (för mobila plattformar)
      • tekniker ute på kulturarvsplatser (ofta obemannade)
      • tekniker inne på museer och bemannade besöksmål

      KASTiS berättandeform

      Genom ett transmedialt förhållningssätt till berättandet i sig kom fokus efter hand att riktas mot främst den kontextualiserande plattformen. I en transmedial demonstrator utvecklades en barnboksserie, Kiras och Luppes Bestiarium – KLUB. Genom de fiktiva karaktärernas äventyr i Skaraborgs kommuner, som sker över både digitala och analoga plattformar, vävs företeelser samman som annars vanligen brukar lyftas fram ett och ett. Den transmediala formen av storytelling riktas i KLUB-projektet främst till barn, men arbetssättet fungerar som modell för fler målgrupper.

      Medverkande forskare

      Publicerad: 2020-01-31
      Senast ändrad: 2021-03-18
      Sidansvarig: webmaster@his.se