Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Förebyggande av riskbeteenden genom dataspel

      Forskningsgrupp GAME Research Group
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Förebyggande av riskbeteenden genom dataspel

      Forskningsgrupp GAME Research Group
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Kort om projektet

      Projektnamn

      Knowledge Transfer and Sexual Grooming Prevention through Computer Games – Kids, Risk Behaviour and Social Media.

      Projekttid

      September 2014 – December 2015

      Finansiering och samverkan

      Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur, Stiftelsen Change Attitude

      ”Sexuell grooming” online innebär att vuxna tar kontakt med barn i ett sexuellt syfte via internet. Barnen riskerar att utsättas för övergrepp och i vissa fall leder dessa kontakter även till ett fysiskt möte där barn riskerar ytterligare övergrepp. I vårt forskningsprojekt KidCOG ska forskargruppen utveckla en vetenskapligt baserad prototyp till ett dataspel.

      Tanken med prototypen är att den ska kunna ge barn kunskap om hur man undviker vissa risker, kunskap som barnet därefter har nytta av vid användning av internet och sociala medier. Projektet ska också identifiera hur sexuell grooming genomförs och utvecklas på sociala medier och internet.

      Barn och internet

      Interaktivitet via internet är en självklar del i många barns vardag. I vissa fall avgörs barns sociala status av hur många vänner de har på nätet. Många barn och unga använder också internet för att utforska sin sexualitet och bygger på det sättet sin sociala identitet. Till exempel förkommer det att unga lägger ut ”lättklädda” bilder av sig själva på internet. När barn gör detta kan de löpa en risk att utsättas för så kallad sexuell grooming, det vill säga att vuxna eller jämnåriga tar kontakt med minderåriga i ett sexuellt syfte via internet.

      Svårt att förstå de långsiktiga konsekvenser

      Frågan om det går att överföra kunskap mellan olika domäner – i det här fallet spelets domän och domänen internet och sociala medier – är omtvistad. Upp till cirka tio-elva års ålder klarar barn att lösa problem som är relaterade till konkreta objekt eller händelser. Förmågan att tänka abstrakt logiskt utvecklas dock senare. Det här innebär att yngre barn kan ha svårt att förstå de långsiktiga konsekvenser som handlingar utförda på internet och sociala medier kan föra med sig. Men yngre barn klarar ofta att hantera regelbaserade spel och system. Därmed kan det antas att yngre barn, med hjälp av den konkretisering som ett dataspel erbjuder, kan tillägna sig kunskaper som egentligen kräver abstrakt logiskt tänkande.

      KidCOG:s prototyp

      Inom ramen för projektet KidCOG utvecklar forskargruppen en vetenskapligt baserad prototyp till ett dataspel. Tanken med prototypen är att den ska kunna ge barn kunskap om hur man undviker vissa risker, kunskap som barnet därefter har nytta av vid användning av internet och sociala medier Projektet ska också identifiera hur sexuell grooming genomförs och utvecklas på sociala medier och Internet. Till sist ska projektet skapa en kvantitativt och kvalitativt mer heltäckande bild av barns uppfattningar om och användning av sociala medier i Sverige.

      Om du är skolledare eller lärare

      Forskarna i KidCOG är intresserade av att veta hur barn i åldrarna 8-10 år generellt interagerar på nätet och sociala medier, samt vilka forum de använder för att umgås med andra. Vi är intresserade av att samtala med klasser för att ta del av deras uppfattningar om internet och sociala medier. Om du som skolledare eller lärare vill dela med dig av dina erfarenheter, eller om du har en skolklass som kan tänkas vilja delta i studien, är du välkommen att kontakta projektledaren.

      Projektledare

      Avd. chef/Bitr. professor i informationsteknologi

      Medverkande forskare

      Foto av Marcus Toftedahl
      Marcus Toftedahl
      Adjunkt i medier, estetik och berättande
      Publicerad: 2020-02-06
      Senast ändrad: 2020-02-06
      Sidansvarig: webmaster@his.se