Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Ninitha Maivorsdotter

      Bitr. professor i folkhälsovetenskap
      Institutionen för hälsovetenskaper
      Rum G2405

      Ninitha Maivorsdotter är filosofie doktor i idrott med inriktning mot didaktik (Örebro universitet, 2012). Efter examen har Ninitha arbetat som lektor i idrott (Örebro universitet), och lektor i pedagogik och lektor i folkhälsovetenskap (Högskolan i Skövde). Med start 2013 har Ninitha ingått i ett treårigt forskningsprojekt som finansierats av Vetenskapsrådet med titeln ”TV-spel som hälsofostran”. I projektet undersöktes vad ungdomar lär sig i ämnet hälsa när de spelar så kallade exergames (exempelvis Wii Sport eller Wii Fit) i skolan.

      Ninitha undervisar och forskar inom ämnen som knyter an till hälsopedagogik, kroppspedagogik, digital teknik och kvalitativ metod. Ett genomgående intresse är frågor om kropp och hälsa ur ett samhällsperspektiv. Ninitha har varit handledare till fem doktorander och mer än tjugo examensarbeten för magister- och kandidatexamen. I början av 2016 tillträdde Ninitha en tjänst som biträdande lektor i folkhälsovetenskap vid Högskolan i Skövde. Förutom undervisning har tjänsten ett fokus på forskning med inriktning mot IT och hälsa. 

      Forskning

      2023

      2022

      Martin Gellerstedt, Ninitha Maivorsdotter

      Denna sköna nya värld: Arbetsliv och arbetsmarknad i digitaliseringens tid

      2022. Kapitel i bok.

      Ninitha Maivorsdotter, Joacim Andersson

      Deweyan transactionalism in education: Beyond self-action and inter-action

      2022. Kapitel i bok.

      2021

      Hanna Hofverberg, Ninitha Maivorsdotter

      Proceedings of the DRS LEARN X DESIGN 2021: 6th International Conference for Design Education Researchers Engaging with Challenges in Design Education: Volume 1

      2021. Konferensbidrag. https://doi.org/10.21606/drs_lxd2021.01.243 Open Access

      Suzanne Lundvall, Ninitha Maivorsdotter

      Frontiers in Sports and Active Living

      2021. Artikel. https://doi.org/10.3389/fspor.2021.768295 Open Access

      Ninitha Maivorsdotter

      Learning Movements: New Perspectives of Movement Education

      2021. Kapitel i bok. https://doi.org/10.4324/9781003142775-13

      2020

      2019

      Åsa Bäckström, Mikael Quennerstedt, Ninitha Maivorsdotter, Jane Meckbach

      Scandinavian Sport Studies Forum

      2019. Artikel. Open Access

      Annica Caldeborg, Ninitha Maivorsdotter, Marie Öhman

      Sport, Education and Society

      2019. Artikel. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1346600

      Avslutade projekt

      Inkludering och digitala verktyg i skolämnet Idrott och hälsa

      Elever med NPF-diagnoser (exempelvis autism eller ADHD) har kognitiva funktionsskillnader, skillnader som inte alltid är synliga för ögat men som påverkar elevers möjligheter i olika utbildningssituationer. Detta är något som är av särskilt intresse i skolämnet Idrott och hälsa. Trots att ämnet har stor inverkan på elevers lärande och möjligheter till fysisk aktivitet så är det många elever med NPF som inte deltar i undervisningen eller inte uppnår kursmålen i ämnet. Att det förhåller sig på det viset är särskilt olyckligt eftersom Idrott och hälsa är ett av de ämnen som kan stödja elevers hälsa ur ett livslångt perspektiv.

      September 2016 - September 2020 DHEAR

      FUN – fysisk aktivitet för unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

      Barn och ungdomar rör sig allt mindre och idag når elever inte upp till de rekommenderade nivåerna av fysisk aktivitet som krävs för att uppnå och bibehålla en god hälsa. Det kan få konsekvenser för ungdomarna, både nu och senare i livet, när det gäller den fysiska och den psykiska hälsan. I projektet FUN, ska det tas fram digitala hjälpmedel som ska få elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) mer fysiskt aktiva.

      April 2019 - Januari 2020 DHEAR
      Publicerad: 2020-01-09
      Senast ändrad: 2020-01-09
      Sidansvarig: webmaster@his.se