Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Dataspelsutveckling - 2D-grafik

      Program, Grundnivå, 180 hp, DS2DG
      Kandidatexamen

      Dataspelsutveckling - 2D-grafik

      Program, Grundnivå, 180 hp, DS2DG
      Kandidatexamen

      Anmälan

      Välj ett tillfälle för att visa utbildningsplan, kursutbud och behörighetskrav.

      - Inställt Höst 2024, Plats: Campus (Skövde), Takt: 100%

      Anmälan

      Detta tillfälle har ställts in, kontakta antagning@his.se för frågor.

      Utbildningsplan

      När? Var? Hur?

      Pågår: 2 september 2024 - 6 juni 2027
      Plats: Skövde, Campus
      Takt: 100%

      Kursplaner

      För alla kurser i programmet, se utbildningsplanen.

      Behörighet

      Grundläggande behörighet.
      Dessutom krävs: Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6 (eller motsvarande kunskaper).

      Urval

      Betyg 67%, högskoleprov 33%.

      Språk

      Undervisningen ges på svenska och engelska. Vissa kurser (eller delar av kurser) ges helt på engelska.
      Som 2D-grafiker jobbar du med att designa egna koncept, till exempel karaktärer, objekt och miljöer. Du jobbar också med att visualisera andras idéer till 2D-grafiska konceptskisser. På det här programmet lär du dig att genom bildspråk förmedla identitet och bakgrund hos karaktärer, samt att förankra miljöer i ett sammanhang.

      Om programmet

      Programmet Dataspelsutveckling – 2D-grafik är en grundläggande utbildning inom spelgrafik med en fördjupning inom 2D-grafik.

      Viktig information inför höstterminen 2024

      Högskolan i Skövde har strukturerat om de tre spelgrafiska programmen:

      • Dataspelsutveckling – 2D-grafik
      • Dataspelsutveckling – 3D-grafik
      • Dataspelsutveckling – animation

      Vi erbjuder istället en sammanslagen spelgrafisk utbildning från höstterminen 2024 – Dataspelsutveckling – grafik.

      Det här lär du dig på programmet

      Under större delen av utbildningen studerar du tillsammans med andra studenter från grafikutbildningarna med inriktning mot animation och 3D-grafik. Du kommer att läsa kurser som ger en allmän kunskap om spelgrafik, men du kommer även studera grunderna inom områden som bildteori, konsthistoria och medierepresentation. Du får också lära dig att presentera och skriva texter ur ett vetenskapligt perspektiv, för att utveckla kritiskt tänkande och objektivitet.

      Inom utbildningen läser du fyra kurser som är specialinriktade mot 2D-grafik. Du kommer att lära dig att designa 2D-grafiska koncept och att utveckla 2D-grafik för spel så som animationer, bakgrunder och användargränssnitt. Du kommer också att få arbeta med research i samband med designarbete, för att kunna motivera dina designval och skapa trovärdigt grafiskt material.

      Undervisning om 2D-grafik sker främst i programmen Adobe Photoshop och Unity. Studenterna får dock ofta använda andra program om de vill.

      Det här läser du på programmet

      Under första året blir du introducerad till området spelutveckling med fokus på grafik, och lär dig grunderna i att skapa 2D-grafik. Du genomför också en första spelutvecklingskurs (Spelprojekt 1) tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar, där du får prova på alla yrkesroller inom spelutvecklingsteamet. Du kommer också att arbeta med en mindre spelprototyp tillsammans med ditt team.

      Andra året fördjupar du dig inom det 2D-grafiska hantverket, med särskilt fokus på spelutveckling. Du lär dig att utföra grundläggande forskningsstudier inom spelområdet samt genomför ett större spelutvecklingsprojekt (Spelprojekt 2).

      Under tredje året får du möjlighet att specialisera eller bredda dina förmågor som 2D-grafiker. Under sista terminen väljer du att antingen göra ett mindre examensarbete följt av ett avslutande spelprojekt (Spelprojekt 3), eller ett större examensarbete som sträcker sig över hela terminen.

      Som student på en av Högskolans dataspelsutbildningar får du i många kurser möjlighet att samarbeta med studenter från de olika programinriktningarna. Det gäller särskilt i de tre stora spelprojekten där alla studenters olika kunskaper behövs.

      De flesta av programmets kurser ges på svenska, men några är öppna för utbytesstudenter och ges därför på engelska. Vissa lärare är också engelsktalande och de genomför sin undervisning på engelska.

      Passar det här programmet mig?

      Dataspelsutveckling – 2D-grafik passar dig som gillar estetik och teknik, samt är intresserad av att skapa egendesignade karaktärer, miljöer och objekt. Du är kreativt lagd och intresserad av designprocesser och grafik inom spelkultur. Det är en fördel om du har tidigare erfarenhet av att teckna och måla.

      Jobb efter examen

      Efter examen kan du exempelvis jobba som ”2D Artist” eller ”Concept Artist” inom spelbranschen. Andra branscher du kan arbeta inom är exempelvis film, marknadsföring, informationsdesign, interaktiva läromedel och interaktiva informationstjänster. Många studenter väljer att starta egna spelföretag tillsammans med studiekamrater. Högskolan har ett nära samarbete med Science Park Skövde, Sweden Game Arena och The Game Incubator.

      Läsa vidare efter examen

      Programmet ger dig en kandidatexamen i medier, estetik och berättande. Du kan sedan fortsätta studera på avancerad nivå (magister eller master) inom spelutveckling vid Högskolan i Skövde eller annat lärosäte, både i Sverige och utomlands. Du kan även bredda dina kunskaper med att läsa entreprenörskap om du vill driva eget företag.


      Hållbar utbildning

      Den här utbildningen är kopplad till FN:s globala hållbarhetsmål, Agenda 2030. Läs mer om våra hållbara utbildningar inom informationsteknologi.

      Sök på våren, studera till hösten

      Ansökningsperioden för programmet öppnar 15 mars och sista dag att söka är 15 april.

      Via en ansökningsknapp på den här sidan kommer du till antagning.se där du slutför ansökan.

      Kontakt

      Programansvarig

      Studie- och karriärvägledare

      Studenthjälte

      Vill du ha mer information om utbildningen?
      Vi mejlar mer information om programmet och inför ansökan!

      De personuppgifter du lämnar i formuläret kommer Högskolan i Skövde bara att använda för just detta specifika ändamål. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter: www.his.se/gdpr

      Publicerad: 2020-01-07
      Senast ändrad: 2023-07-27
      Sidansvarig: webmaster@his.se