Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Gå till undermeny Gå till huvudinnehåll
    Högskolan i Skövde, länk till startsida
    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Dataspelsutveckling - animation

      Program, Grundnivå, 180 hp, DSAPG
      Kandidatexamen

      Dataspelsutveckling - animation

      Program, Grundnivå, 180 hp, DSAPG
      Kandidatexamen

      Anmälan

      Välj ett tillfälle för att visa utbildningsplan, kursutbud och behörighetskrav.

      Anmälan

      Ange kod HS-61256 på antagning.se

      Utbildningsplan

      Höst 2020 PDF, öppnas i nytt fönster

      När? Var? Hur?

      Pågår: 1 september 2020 - 6 juni 2023
      Ort: Skövde, Campus
      Studietakt: 100%

      Kurser

      För alla kurser i programmet, se utbildningsplanen.
      Spelprojekt 1 G1N
      Spelgrafik 1 G1N

      Behörighet

      Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Engelska B, Samhällskunskap A.

      Urval

      Betyg 67%, högskoleprov 33%.

      Språk

      Undervisningen ges på svenska. Viss undervisning på engelska kan förekomma.
      Som animatör är det ditt uppdrag att ge liv till karaktärer och objekt. Det är du som får djur, natur, maskiner och mänskliga karaktärer att röra sig i spelen du skapar. Animatörer bygger upp digitala skelett och kopplar dem till karaktärer för att kunna styra deras rörelse, förmedla deras känslor och uttrycka personlighet. Som animatör blir du en nyckelperson vid utveckling av dataspel.

      Om programmet

      På programmet Dataspelsutveckling – animation lär du dig rörelseteori, animationsprinciper och manuella metoder för animation och motion capture (inspelning av verkliga rörelser). Du får öva på att skapa olika typer av rörelser, samt förmedla olika känslor och personligheter hos spelkaraktärer. Du studerar grunderna inom områden som bildteori, konsthistoria och medierepresentation. Du får även lära dig att presentera och skriva texter ur ett vetenskapligt perspektiv, för att utveckla kritiskt tänkande och objektivitet.

      Undervisning om animation sker främst i programmen Autodesk Maya och Motionbuilder, samt Unity. Studenterna får dock ofta använda andra program om de vill.

      Det här läser du på programmet

      Under första året blir du introducerad till området spelutveckling med fokus på grafik, och lär dig grunderna i att animera. Du genomför också en första spelutvecklingskurs (Spelprojekt 1) tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar.

      Andra året fördjupar du dig inom hantverket för animation, med särskilt fokus på manuell animation och bildberättande. Du lär dig att utföra grundläggande forskningsstudier inom spelområdet samt genomför ett större spelutvecklingsprojekt (Spelprojekt 2).

      Under tredje året fördjupar du dina kunskaper inom animation ytterligare, med särskilt fokus på inspelning av rörelse från verkliga skådespelare. Under sista terminen väljer du att antingen göra ett mindre examensarbete följt av ett avslutande spelprojekt (Spelprojekt 3), eller ett större examensarbete som sträcker sig över hela terminen.

      Som student på en av Högskolans dataspelsutbildningar får du i många kurser möjlighet att samarbeta med studenter från de olika programinriktningarna. Det gäller särskilt i de tre stora spelprojekten där alla studenters olika kunskaper behövs.

      De flesta av programmets kurser ges på svenska, men några är öppna för utbytesstudenter och ges därför på engelska.

      Passar det här programmet mig?

      Dataspelsutveckling – animation passar dig som har intresse för rörlig bild och gillar grafisk problemlösning. Du är kreativt och tekniskt lagd och har ett öga för rörelse. Du är intresserad av och observant när det gäller kommunikation, kroppsspråk och känslouttryck. Du vill ge liv till karaktärer och miljöer i dataspel och vill vara en nyckelperson inom spelutveckling.

      Jobb efter examen

      Efter examen kan du exempelvis jobba som animatör eller teknisk animatör inom spelbranschen. Andra branscher du kan arbeta inom är exempelvis film, marknadsföring, produktsimulering, interaktiva läromedel och interaktiva informationstjänster. Många studenter väljer att starta egna spelföretag tillsammans med studiekamrater. Högskolan har ett nära samarbete med Science Park Skövde, Sweden Game Arena och The Game Incubator.

      Läsa vidare efter examen

      Programmet ger dig en kandidatexamen i medier, estetik och berättande. Du kan sedan fortsätta studera på avancerad nivå (magister eller master) inom spelutveckling vid Högskolan i Skövde eller annat lärosäte, både i Sverige och utomlands. Du kan även bredda dina kunskaper med att läsa entreprenörskap om du vill driva eget företag.

      Kontakt

      Programansvarig

      Studie- och karriärvägledare

      Studenthjälte

      Vi mejlar mer information om programmet och inför ansökan!

      De personuppgifter du lämnar i formuläret kommer Högskolan i Skövde bara att använda för just detta specifika ändamål. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter: www.his.se/gdpr

      Publicerad: 2020-01-07
      Senast ändrad: 2020-01-07
      Sidansvarig: webmaster@his.se