Mia Berglund
Institutionen för hälsovetenskaper
Patientutbildning är en planerad pedagogisk aktivitet där målet med utbildningen är att förbättra patientens hälsa. Vid diabetes typ 2 rekommenderas gruppundervisning. Innovativa projekt efterfrågas som sätter patientens lärande i fokus och där den pedagogiska idén är tydlig samt utvärderas på ett systematiskt sätt.
Målet är att undervisningen ska leda till att patienten når ett fördjupat lärande, ökad medvetenhet och ansvarstagande i sitt liv med långvarig sjukdom.
I syfte att förstärka effekterna av gruppundervisningen samt stödja vårdarna i att genomföra pedagogiska samtal är ett digitalt verktyg med spelteknologi som benämns egenKRAFT under utveckling. I projektet studeras även patienters och vårdares erfarenheter av digitala stöd.
Berglund, M., Andersson, S. & Kjellsdotter, A. (2017). Att drabbas av långvarig sjukdom i (Dahlberg och Ekman, 2017). Vägen till patientens värld och personcentrerad vård. Liber.
Berglund, M. (2020). Att stödja reflektion som främjar lärande, läkning och ansvarstagande vid långvarig sjukdom i Dahlberg, K. (2020). Läkande samtal. Liber ISBN 9789147128440
Berglund. M, Andersson, S. & Isgren, C. (2025). Lärande och pedagogiskt förhållningsätt. I Leksell, Lindberg, &Lundberg (red). Omvårdnad vid Diabetes. Studentlitteratur.
Testa gärna de reflektionsverktyg som har använts i detta projekt: Att ta rodret i livet med diabetes typ 2 (pdf)
Reflective Practice
2024. Artikel.
https://doi.org/10.1080/14623943.2024.2384119
International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being
2020. Artikel.
https://doi.org/10.1080/17482631.2020.1726856
Nursing Open
2019. Artikel.
https://doi.org/10.1002/nop2.248
BMC Research Notes
2016. Artikel.
https://doi.org/10.1186/s13104-016-2165-5
Journal of Clinical Nursing
2015. Artikel. https://doi.org/10.1111/jocn.12960
International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being
2014. Artikel.
https://doi.org/10.3402/qhw.v9.22842
Journal of Nursing & Care
2012. Artikel.
https://doi.org/10.4172/2167-1168.1000125