
Många organisationer utvecklar sina arbetssätt, verksamheter eller affärserbjudanden genom digitalisering, men få är del av en förändringsprocess som är så omfattande och komplex som införandet av framtidens vårdinformationsmiljö (FVM) i Västra Götaland.
För att studera FVMs utveckling och införande krävs en genomtänkt avgränsning och finurligt urval. Projektförslaget kommer därför att fokusera på en förvaltning inom VGR, Sahlgrenska Universitetssjukhus (SU) och en av kommunerna, Lerums kommun (LK) och en delutmaning i den digitala transformationen: att komma överens om enhetliga och standardiserade arbetssätt.
Ska bidra till framgångsrik utveckling inom digital transformation
Projektet syftar till att utveckla forskningsbaserad kunskap kring utmaningar i att leda och organisera för standardisering i digital transformation och att bidra till en framgångsrik utveckling, kommunikation och implementering av enhetliga arbetssätt i FVM.
Konkret innebär det att upptäcka nya strategier för hur de konkurrerande logikerna av standardisering och behovsanpassning kan kombineras i utvecklingen av digitalt baserade arbetssätt samt hur kommunikationsmässigt en balans kan hittas mellan att förklara nyttan med standardiseringen på ett enkelt sätt, utan att förminska komplexiteten.
Projektgruppen har pilottestat den tänkta forskningsstrategin för projektet och utifrån dessa erfarenheter förfinat forskningsdesignen. I samråd med LK och SU kommer ett begränsat antal (6 till 8) fallstudier väljas ut och studeras på djupet under längre tid. Hälften av dem kommer studera digitalt baserade arbetssätt och hälften av dem kommer att fokusera på roller i förändringsorganisationen. På detta sätt studeras studieobjektet att leda och organisera för standardisering i FVM från olika perspektiv.