Kontexten för VERDI-projektet var användningen av mänskliga simuleringsverktyg för passagerarförpackningar i fordonsdesignprocesser.
Det övergripande målet var att studera den nuvarande metodiken för passagerarförpackningar och att utveckla en metodik för integrering av moderna simuleringsverktyg i fordonsdesignprocessen. Exempel på delfrågor som behandlas inom VERDI-projektet är:
- Körställning. En studie som undersökte förares föredragna arbetsställningar, föredragna inre mått och hur de karakteriserade sina arbetsställningar genomfördes. 38 förare körde 25 minuter i en mock-up kopplad till en simulator. Detta resulterade i data om föredragna arbetsställningar, presenterade i ledvinklar och föredragna inre dimensioner enligt SAE-standarder.
- Syn. Denna studie analyserar effekten av tryckknappsplacering och auditiv feedback på förares visuella off road och säkerhetsuppfattning när de kör i en verklig trafiksituation. Ett ögonspårningssystem registrerade det visuella beteendet hos åtta förare som, i 96 upprepade försök vardera, instruerades att trycka på en specifik knapp. I samband med denna studie utvecklades en fuzzy logic-modell som kan användas för att utvärdera fordonsknapparnas positioner i termer av visuell efterfrågan och förarens säkerhetsuppfattning.
- Design och utvärdering av ett stödsystem för en mänsklig simuleringsprocess där verktygsanvändaren guidas genom en definierad process. Systemet dokumenterar, lagrar och håller koll på pågående och tidigare analyser samt underlättar återanvändning av studier. En deltagande designmetod för utvecklingen av stödsystemet användes, som involverade användare av mänskliga simuleringsverktyg och chefer inom General Motors Group. Elva ämnen från industri- och universitetsmiljöer utvärderade stödsystemet. Användningen av stödsystemet syftar till att minska skillnader i simuleringsresultat, inom och mellan verktygsanvändare, och att leverera välgrundade och konsekventa resultat.
- Manikin familj. Den vanliga percentilmetoden för att definiera användarnas kroppsliga dimensioner är inte lämplig för multivariata problem som designen av bilcockpits. Ett alternativt sätt är att använda en uppsättning, en familj, av dockor för utvärdering som bättre representerar mänsklig variation. Syftet med denna studie var att jämföra sätes- och rattjusteringsintervall erhållna när man använder manikfamiljer eller en percentilmetod som användarrepresentation i mänsklig simuleringsprogramvara.
- En del av VERDI-projektet handlade om visualisering av ergonomiska riktlinjer. Genom att tillämpa modern och flexibel visualiseringsteknik på företagsspecifika befintliga ergonomiska riktlinjer blev informationen mer tillgänglig, lätt att hitta och förstå, både av experter och icke-experter inom ergonomi.