Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Robotar som spelpartner och spelledare för äldre personer (RoSA)

      Forskningsgrupp Välbefinnande vid långvariga hälsoproblem (VLH), Interaction Lab
      Forskningsmiljö Digital HEAlth Research (DHEAR), Informationsteknologi

      Kort om projektet

      Projektnamn

      Robotar som spelpartner och spelledare för äldre personer – glädjeskapande aktiviteter som ger kognitiv och fysisk stimulans (RoSA)

      Projekttid

      September 2025 – Augusti 2028

      Finansiering och samverkan

      Familjen Kamprads stiftelse, Skövde kommun, Förbundet Aktiva Seniorer, Pensionärernas riksorganisation, Smarta Hemmet Ekedal, SPF Seniorerna

      Projektet utforskar hur socialt assisterande robotar som spelpartner och spelledare kan användas för att möjliggöra glädjeskapande och meningsfulla aktiviteter, där äldre personer är aktiva medskapare.

      Samhället är under förändring med en ökande andel äldre personer och en minskande andel medborgare i arbetsför ålder. Till det har insikterna om äldre personers ofrivilliga ensamhet växt, med både fysiska och psykiska hälsorisker som följd.

      Digitala lösningar kan förbättra livskvalitet

      Digitala lösningar kan inte ersätta mänsklig kontakt, men de kan bidra till att upprätthålla och förbättra livskvalitet.

      Projektet "Robotar som spelpartner och spelledare för äldre personer – glädjeskapande aktiviteter som ger kognitiv och fysisk stimulans (RoSA)" utgår från spel och lek som ett sätt att skapa meningsfulla aktiviteter.

      Spel och lek är en naturlig och viktig del i människors liv oavsett ålder och bakgrund. Många äldre personer har genom livet spelat spel och intresset kvarstår trots hälsorelaterade utmaningar.

      Spel som social katalysator

      Spel stimulerar den inre lekfullheten och utmanar färdigheter såsom problemlösning och koordination. Spel kan även fungera som en social katalysator.

      RoSA utforskar hur socialt assisterande robotar som spelpartner och spelledare kan användas för att möjliggöra glädjeskapande och meningsfulla aktiviteter, där äldre personer är aktiva medskapare.

      Ska ta fram två spelprototyper

      RoSA inleds med att identifiera krav utifrån äldre personers behov och intressen.

      Utifrån identifierade krav kommer två spelprototyper med fokus på kognitiv respektive fysisk stimulans utformas, vilka även utvärderas tillsammans med äldre personer.

      Slutligen valideras spelprototyperna och ett ramverk med designstrategier avseende robotar som spelledare och spelpartner tas fram.

      Projektet är ett samarbete mellan forskningsmiljöerna Informationsteknologi och Digital health research (DHEAR). Det bedrivs inom samverkansplattformen Skaraborgs hälsoteknikcentrum och sker i samarbete med Skövde kommun, Smarta Hemmet Ekedal samt pensionärsorganisationer i Skövde.

      Medverkande forskare

      Publicerad: 2025-04-25
      Senast ändrad: 2025-04-25
      Sidansvarig: webmaster@his.se