Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Bli en bättre samtalsledare - tre halvdagar

      Som chef behöver man ibland ta svåra samtal med medarbetare. Det kan vara att stödja personalen vid olyckor och kris, att leverera negativa besked, att hjälpa någon i ett utsatt läge. Den här utbildningen går bortom kända metoder och verktyg för att hantera denna form av viktiga samtal, den fokuserar på samtalsledaren och dennes förmåga att nå fram och göra skillnad.

      Om utbildningen

      Med grund i coachande och motiverande samtal arbetar vi med ledarens färdigheter och förmågor. Konsten att lyssna på olika nivåer, att ställa starka frågor, att reflektera tillsammans och att använda icke-verbala kommunikationssignaler för att skapa lugn, tillit och öppenhet är bra förutsättningar för ett framgångsrikt samtalsledarskap.

      Målgrupp

      Denna utbildning passar chefer som är nya i sin samtalsledarroll och de som har erfarenhet av området men vill stärka sin förmåga att möta och stödja medarbetare.

      Utbildningens innehåll

      Du får kunskap om frågeformer och lyssnartekniker och du tillämpar dessa i olika samtalssituationer i verklighetsnära samtalsscenarion. Du får tid att reflektera över dina professionella och personliga styrkor och utvecklingspotentialer och stöd och råd kring hur du fortsätter att utveckla dessa efter utbildningstillfället.

      Efter avslutad utbildning kan du:

      • balansera mellan fokus på samtalspartner, samtalsinnehåll och samtalsprocess
      • hantera undersökande, utforskande och utredande frågor
      • utveckla ett sympatiskt och empatiskt lyssnande
      • uppöva förmågan att upptäcka och bemöta icke-verbala subtila samtalssignaler

      Utbildningens omfattning

      Denna utbildning går över tre halvdagar. Dag 1 hanterar lyssnandet och olika lyssnarnivåer. Dag 2 ägnas åt undersökande, utforskande och utmanande frågeformer. Dag 3 hanterar icke-verbal kommunikation och förmågan att upptäcka subtila samtalssignaler. Mellan kurstillfällena arbetar deltagarna med reflektions- och utvecklingsarbete.

      Publicerad: 2023-04-04
      Senast ändrad: 2023-04-04
      Sidansvarig: webmaster@his.se