Om utbildningen
Med grund i coachande och motiverande samtal arbetar vi med ledarens färdigheter och förmågor. Konsten att lyssna på olika nivåer, att ställa starka frågor, att reflektera tillsammans och att använda icke-verbala kommunikationssignaler för att skapa lugn, tillit och öppenhet är bra förutsättningar för ett framgångsrikt samtalsledarskap.
Målgrupp
Denna utbildning passar chefer som är nya i sin samtalsledarroll och de som har erfarenhet av området men vill stärka sin förmåga att möta och stödja medarbetare.
Utbildningens innehåll
Du får kunskap om frågeformer och lyssnartekniker och du tillämpar dessa i olika samtalssituationer i verklighetsnära samtalsscenarion. Du får tid att reflektera över dina professionella och personliga styrkor och utvecklingspotentialer och stöd och råd kring hur du fortsätter att utveckla dessa efter utbildningstillfället.
Efter avslutad utbildning kan du:
- balansera mellan fokus på samtalspartner, samtalsinnehåll och samtalsprocess
- hantera undersökande, utforskande och utredande frågor
- utveckla ett sympatiskt och empatiskt lyssnande
- uppöva förmågan att upptäcka och bemöta icke-verbala subtila samtalssignaler
Utbildningens omfattning
Denna utbildning går över tre halvdagar. Dag 1 hanterar lyssnandet och olika lyssnarnivåer. Dag 2 ägnas åt undersökande, utforskande och utmanande frågeformer. Dag 3 hanterar icke-verbal kommunikation och förmågan att upptäcka subtila samtalssignaler. Mellan kurstillfällena arbetar deltagarna med reflektions- och utvecklingsarbete.