Läraktivitetskorten speglar det dagliga VFU-arbetet och utgår från kursmålen.
Här finns underlag för aktiviteter, förberedelser, genomförande och reflektioner inom kursen Nära vård i det digitala samhället (OM333G), med följande indelning:
Diskutera och reflektera med varandra (peer-learning) med stöd av nedanstående frågor:
Vem är personen, det vill säga relationen mellan personen och den närstående?
Hur informerar du/ni personen om att ni önskar samtala med hen?
Hur lyssnar du/ni till personens berättelse, det vill säga hur länge är du närvarande i berättelsen?
Hur är ert kroppsspråk när du/ni lyssnar till personens berättelse, det vill säga närvarande, öppet, varmt, stängt eller avvisande?
Hur samtalar du/ni till personen, det vill sägahur ställs frågan/frågorna?
Reflektion
Hur ser du på din egen förmåga i genomförandet av ett personcentrerat samtal tillsammans med närstående till en patient?
Vilka etiska hinder och möjligheter upplevde du/ni i samtalet?
Hur var du/ni följsamma till personens berättelse?
Hur tror du/ni personen upplevde det att bli lyssnad till?
Hur upplever du/ni att samtalet kan ha bidragit till att stärka personens egenvård och inflytande i vården, dvs. hur tas den närståendes erfarenheter, åsikter och önskemål emot i vård- och omsorgsarbetet?
Vilka lagar är vägledande i kontakten med närstående till en person?
Hur upplever du/ni att samtalet kan ha bidragit till att stärka en god och säker vård i vårdens övergångar?
Hur dokumenterade du/ni i enlighet med fastställda strukturer, termer och begrepp så att patientsäkerhet garanteras?
Vad tar du med dig och vad behöver du lära dig mer om från detta lärmoment?
Läraktivitet
Genomföra ett personcentrerat inskrivningssamtal tillsammans med en patient.
Diskutera och reflektera med varandra (peer-learning) med stöd av nedanstående frågor:
Vem är personen?
Hur ser personens hälsotillstånd ut, det vill säga subjektiva upplevelser och objektiva data?
Vad behöver du/ni för information av personen för att en god och säker vård ska möjliggöras?
Hur är du/ni följsamma i samtalet till personens berättelse?
Hur och vad dokumenterar du/ni resultaten ifrån ert utskrivningssamtal?
Reflektion
Hur ser du på din egen förmåga i genomförandet av ett personcentrerat inskrivningssamtal?
Hur ser du på din egen förmåga i utförandet av ett personcentrerat utskrivningssamtal?
Vilka etiska hinder och möjligheter upplevde du/ni i utskrivningssamtalet?
Hur var du/ni följsamma till personens berättelse?
Vilka lagar är vägledande i ett personcentrerat utskrivningssamtal?
Hur dokumenterade du/ni i enlighet med fastställda strukturer, termer och begrepp så att patientsäkerhet garanteras?
Hur upplever du/ni att samtalet kan ha bidragit till att stärka personens egenvård och inflytande i vården?
Vad behöver du/ni för teamsamverkan för att personen ska möjliggöras att ges en god och säker vård?
Hur upplever du/ni att samtalet kan ha bidragit till att stärka en god och säker vård i vårdens övergångar?
Vad tar du med dig och vad behöver du lära dig mer om från detta lärmoment
Läraktivitet
Genomföra vårdande samtal med en äldre person med stöd av samtalsmetoden Reflekterande KRAFT-givande samtal.
Förberedelser
Åberg, C. (2022). Reflekterande KRAFT-givande samtal i vården av äldre som lever med långvariga hälsoproblem i hemmet. Tidskriften Ä. Riksföreningen för sjuksköterskor inom äldre- och demensvård. Nr 4 december, 16–19
Diskutera och reflektera med varandra (peer-learning) med stöd av nedanstående frågor:
Vem är personen?
Hur ser personens hälsotillstånd ut, det vill säga subjektiva upplevelser och objektiva data?
Hur informerar du den äldre personen om att du önskar genomföra ett vårdande samtal enligt metoden Reflekterande KRAFT-givande samtal?
Starta samtalet i personens aktuella livssituation och dess betydelse för hälsan och välbefinnandet.
Hur samtalar du/ni till den äldre personen, det vill säga hur ställs frågan/frågorna? Exempel på öppningsfråga kan vara: Vill du berätta för mig hur det är för dig att bo här?, Vill du berätta för mig hur det är att leva med hälsoproblem?, Vill du berätta för mig om hur du har det?
Hur är du/ni följsamma i att fokusera samtalet till vad som ger den äldre personen välbefinnande, glädje och meningsfullhet i livet?
Hur är ert kroppsspråk när du/ni lyssnar till den äldre personens berättelse, det vill säga närvarande, öppet, varmt, stängt eller avvisande?
Hur dokumenterar och rapporterar du/ni ert vårdande samtal?
Reflektion
Hur ser du på din egen förmåga i genomförandet av Reflekterande KRAFT-givande samtal?
Hur var du/ni följsamma till komponenterna i metoden, K-konstatera den faktiska situationen, R-reflektera över möjligheter och val, A-ansvarstagande från ”man” till ”jag”, F-få inre styrka och mod att bemästra sin situation och genomföra små och stora livsprojekt som ger glädje och mening i livet, T-en taktfull och utmanande hållning utifrån ett holistiskt perspektiv?
Hur erfor den äldre personen samtalet? Frågade du om detta? Sammanfattade ni vad ni pratat om?
Hur kan ett vårdande samtal enligt metoden Reflekterande KRAFT-givande samtal bidra till att stärka en god och säker vård för den äldre personen?
Hur dokumenterar du/ni ert samtal i enlighet med fastställda strukturer, termer och begrepp så att patientsäkerhet garanteras?
Vad tar du med dig och vad behöver du lära dig mer om från detta lärmoment?
Läraktivitet
Genomföra ett personcentrerat samtal genom att lyssna till en patientberättelse kring ofrivillig ensamhet.
Diskutera och reflektera med varandra (peer-learning) med stöd av nedanstående frågor:
Vem är personen?
Hur ser personens hälsotillstånd ut, det vill säga subjektiva upplevelser och objektiva data?
Hur definieras ofrivillig ensamhet?
Hur är du/ni följsamma till att uppmärksamma och identifiera att personen är ofrivilligt ensam?
Vilka symtomskattningsinstrument kan du/ni använda er utav?
Hur genomför du/ni ett personcentrerat samtal genom att lyssna till personens berättelse?
Hur dokumenterar och rapporterar du/ni uppmärksammad och/eller identifierad ofrivillig ensamhet?
Reflektion
Hur tillämpas bästa tillgängliga evidens och beprövad erfarenhet i att uppmärksamma och identifiera ofrivillig ensamhet?
Vilka etiska hinder och möjligheter upplevde du/ni i samtalet kring ofrivilligt ensam?
Vad kan konsekvenserna för den enskilda personen bli om uppmärksammad och identifierad ofrivillig ensamhet inte prioriteras?
Hur dokumenterar du/ni ert samtal kring ofrivillig ensamhet i enlighet med fastställda strukturer, termer och begrepp så att patientsäkerhet garanteras?
Vad tar du med dig och vad behöver du lära dig mer om från detta lärmoment?
Läraktivitet
Genomföra ett personcentrerat samtal genom att lyssna till en patientberättelse kring psykisk ohälsa.
Diskutera och reflektera med varandra (peer-learning) med stöd av nedanstående frågor:
Vem är personen?
Hur ser personens hälsotillstånd ut, det vill säga subjektiva upplevelser och objektiva data?
Hur definieras psykisk hälsa och psykisk ohälsa?
Hur är du/ni följsamma till att uppmärksamma och identifiera att personen lider av psykisk ohälsa?
Vilka symtomskattningsinstrument kan du/ni använda er utav?
Hur genomför du/ni ett personcentrerat samtal genom att lyssna till personens berättelse?
Hur dokumenterar och rapporterar du/ni uppmärksammad och identifierad psykisk ohälsa?
Reflektion
Hur tillämpas bästa tillgängliga evidens och beprövad erfarenhet i att uppmärksamma och identifiera psykisk ohälsa?
Vilka etiska hinder och möjligheter upplevde du/ni i samtalet kring psykisk ohälsa?
Vad kan konsekvenserna för den enskilda personen och närstående bli om uppmärksammad och identifierad psykisk ohälsa inte prioriteras?
Vilka lagar är vägledande för psykisk ohälsa?
Hur kan teamsamverkan bidra till att stärka en god och säker vård för patienten?
Hur dokumenterar du/ni ert samtal kring psykisk ohälsa i enlighet med fastställda strukturer, termer och begrepp så att patientsäkerhet garanteras?
Hur upplever du/ni att uppmärksammad och identifierad psykisk ohälsa kan bidra till att stärka den enskilda personen och närståendes delaktighet i vården?
Vad tar du med dig och vad behöver du lära dig mer om från detta lärmoment?
Läraktivitet
Genomföra ett personcentrerat samtal genom att lyssna till en patientberättelse kring diskriminering.
Diskutera och reflektera med varandra (peer-learning) med stöd av nedanstående frågor:
Vem är personen?
Hur ser personens hälsotillstånd ut, det vill säga subjektiva upplevelser och objektiva data?
Vilka är de sju diskrimineringsgrunderna?
Hur är du/ni följsamma till att uppmärksamma och identifiera att personen kan vara utsatt för diskriminering?
Hur genomför du/ni ett personcentrerat samtal genom att lyssna till personens berättelse?
Hur dokumenterar och rapporterar du/ni uppmärksammad och identifierad diskriminering?
Reflektion
Hur tillämpas bästa tillgängliga evidens och beprövad erfarenhet i att uppmärksamma och identifiera diskriminering?
Vilka etiska hinder och möjligheter upplevde du/ni i samtalet kring diskriminering?
Vad kan konsekvenserna för den enskilda personen bli om uppmärksammad och identifierad diskriminering inte prioriteras?
Vilka lagar är vägledande för diskrimineringsgrunderna?
Hur dokumenterar du/ni ert samtal kring diskriminering i enlighet med fastställda strukturer, termer och begrepp så att patientsäkerhet garanteras?
Hur upplever du/ni att uppmärksammad och identifierad diskriminering kan bidra till att stärka den enskilda personen och närståendes delaktighet i vården?
Vad tar du med dig och vad behöver du lära dig mer om från detta lärmoment?
Läraktivitet
Genomföra ett personcentrerat samtal genom att lyssna till en patientberättelse utifrån Hbtqi-perspektiv.
Diskutera och reflektera med varandra (peer-learning) med stöd av nedanstående frågor:
Vem är personen?
Hur ser personens hälsotillstånd ut, det vill säga subjektiva upplevelser och objektiva data?
Vad behöver du/ni förbereda er med för information inför ert teamsamverkande rondsamtal tillsammans med läkare för att en god och säker vård ska möjliggöras?
Hur är du/ni följsamma i samtalet till det teamsamverkande rondsamtalet?
Hur och vad dokumenterar du/ni resultaten ifrån det teamsamverkande rondsamtalet?
Reflektion
Hur ser du på din egen förmåga i genomförandet av ett teamsamverkande rondsamtal tillsammans med läkare?
Vilka etiska hinder och möjligheter upplevde du/ni i det teamsamverkande rondsamtalet tillsammans med läkare?
Vad kan konsekvenserna bli för patienten om du/ni inte delger er information i samtalet?
Vilka lagar är vägledande i ett teamsamverkande rondsamtal tillsammans med läkare?
Hur upplever du/ni att samtalet kan ha bidragit till att stärka patientens delaktighet, egenvård och inflytande i vården?
Hur upplever du/ni att teamsamverkan kan ha bidragit till att stärka en god och säker vård för patienten?
Hur dokumenterade du/ni samtalet i enlighet med fastställda strukturer, termer och begrepp så att patientsäkerhet garanteras?
Vad tar du med dig och vad behöver du lära dig mer om från detta lärmoment?
2. Bedömning och symtomskattningsinstrument
Läraktivitet
Genomföra en bedömning enligt ABCDE tillsammans med en patient.
Diskutera och reflektera med varandra (peer-learning) med stöd av nedanstående frågor:
Vem är personen?
Hur ser personens hälsotillstånd ut, det vill säga subjektiva upplevelser och objektiva data?
Hur och när bedömer du/ni en person utifrån ABCDE?
Hur informerar och förbereder du/ni personen inför genomförandet av en bedömning enligt ABCDE?
Hur genomför du/ni bedömningen enligt ABCDE?
Hur och vad dokumenterar du/ni resultaten ifrån er ABCDE-bedömning?
Reflektion
Hur ser du på din egen förmåga i genomförandet av en bedömning enligt ABCDE?
Vad innebär resultatet ni erhöll från er bedömning enligt ABCDE?
Vad kan konsekvenserna bli för personen av ert erhållna resultat om de inte följs upp och eller/åtgärdas?
Hur dokumenterade du/ni i enlighet med fastställda strukturer, termer och begrepp så att patientsäkerhet garanteras? ilka lagar är vägledande i genomförandet av en bedömning enligt ABCDE?
Hur upplever du/ni att genomförandet av en bedömning enligt ABCDE kan bidra till att stärka en god och säker vård i vårdens övergångar?
Vad tar du med dig och vad behöver du lära dig mer om från detta lärmoment?
Läraktivitet
Genomföra en symtomskattning tillsammans med en patient med hjälp av ett symtomskattningsinstrument, exempelvis VAS, MNA, ROAG, NIHSS, HADS etc.
Diskutera och reflektera med varandra (peer-learning) med stöd av nedanstående frågor:
Vem är personen?
Hur ser personens hälsotillstånd ut, det vill säga subjektiva upplevelser och objektiva data?
Hur informerar och förbereder du/ni personen inför genomförandet av personliga hygienrutiner?
Hur är du/ni följsamma till personens hälsotillstånd i genomförandet av de personliga hygienrutinerna?
Vad för hjälpmedel/förbrukningsmaterial behöver du/ni för att stödja/hjälpa personen med personliga hygienrutiner?
Hur dokumenterar du/ni personliga hygienrutiner?
Reflektion
Hur ser du på din egen förmåga i genomförandet av personliga hygienrutiner?
Vilka etiska hinder och möjligheter upplevde du/ni i genomförandet av de personliga hygienrutinerna?
Hur var du/ni följsamma (stödjande/hjälpsamma) till personens hälsotillstånd i genomförandet av de personliga hygienrutinerna?
Vad kan konsekvenserna bli för personen om du/ni inte utför de personliga hygienrutinerna?
Vilka lagar är vägledande i genomförandet av de personliga hygienrutinerna?
Hur tillämpade du/ni ergonomi i genomförandet av de personliga hygienrutinerna?
Hur tillämpade du/ni basala hygienrutiner i genomförandet av de personliga hygienrutinerna?
Hur dokumenterade du/ni i enlighet med fastställda strukturer, termer och begrepp så att patientsäkerhet garanteras?
Hur upplever du/ni att genomförandet av de personliga hygienrutinerna kan ha bidragit till att stärka personens delaktighet till egenvård?
Vad tar du med dig och vad behöver du lära dig mer om från detta lärmoment?
Läraktivitet
Genomföra en förflyttning tillsammans med en patient, exempelvis från liggandeposition till sittandeposition, förflyttning i och ur säng, i och ur rullstol, med hjälp av lift, med hjälp av glidbräda, etc.
Diskutera och reflektera med varandra (peer-learning) med stöd av nedanstående frågor:
Vem är personen?
Hur ser personens hälsotillstånd ut, det vill säga subjektiva upplevelser och objektiva data?
Vad för material/utrustning behöver du/ni för att genomföra en suturtagning?
Hur informerar och förbereder du/ni personen inför en suturtagning?
Hur genomför du/ni en suturtagning?
Hur och vad dokumenterar du/ni resultaten från en suturtagning?
Reflektion
Hur ser du på din egen förmåga i genomförandet av en suturtagningen?
Vilka etiska hinder och möjligheter upplevde du/ni i genomförandet av en suturtagningen?
Hur var du/ni följsamma (stödjande/hjälpsamma) till personens hälsotillstånd vid genomförandet av en suturtagningen?
Vad kan konsekvenserna bli för personen om du/ni inte genomför en suturtagning patientsäkert?
Vilka lagar är vägledande vid genomförandet av en suturtagning?
Hur tillämpade du/ni basala hygienrutiner i genomförandet av en suturtagning?
Hur dokumenterade du/ni i enlighet med fastställda strukturer, termer och begrepp så att patientsäkerhet garanteras?
Vad tar du med dig och vad behöver du lära dig mer om från detta lärmoment?
7. Informatik
Läraktivitet
Genomföra ett personcentrerat samtal genom att lyssna till en patientberättelse kring välfärdsteknik och delta i handhavande av patientens välfärdsteknik och/eller delta med en person som är extra insatt i digital välfärdsteknik, såsom digitalsamordnare, digitalfixare etc.
Diskutera och reflektera med varandra (peer-learning) med stöd av nedanstående frågor:
Vem är personen?
Hur ser personens hälsotillstånd ut, det vill säga subjektiva upplevelser och objektiva data?
Vad för utrustning behöver du/ni för att utföra digitalt distansrådgivningssamtal?
Hur är du/ni följsamma i genomförandet av samtalet till personens berättelse?
Hur och vad dokumenterar du/ni resultaten från digitalt distansrådgivning?
Reflektion
Hur ser du på din egen förmåga i genomförandet av digitalt distansrådgivning?
Vilka etiska hinder och möjligheter upplevde du/ni i genomförandet av digitalt distansrådgivning?
Hur var du/ni följsamma (stödjande/hjälpsamma) till personens hälsotillstånd i genomförandet av digitalt distansrådgivning?
Vilka lagar är vägledande vid användning av digitalt distansrådgivning?
Hur dokumenterar du/ni digitalt distansrådgivning i enlighet med fastställda strukturer, termer och begrepp så att patientsäkerhet garanteras?
Hur upplever du/ni att digitalt distansrådgivning kan bidra till att stärka personens delaktighet och egenvård?
Hur upplever du/ni att digitalt distansrådgivning kan bidra till att stärka en god och säker vård?
Vad tar du med dig och vad behöver du lära dig mer om från detta lärmoment?
Läraktivitet
Genomföra ett enklare intervjusamtal tillsammans med en person som har erfarenheter av att vara patient i den digitaliserade hälso- och sjukvården. (peer-learning)
Välja ut en ostörd och lugn plats att genomföra intervjun på
Informera personen om att intervjun kommer att ljudinspelas för användning till seminarieuppgift skriftlig del, välj ut lämplig inspelningsutrustning, till exempel mobil
Genomförande
Intervjua personen med stöd av nedanstående frågor:
Hur är din erfarenhet av att vara patient i den digitaliserade hälso- och sjukvården?
Vilka fördelar ser du med att använda digital teknik inom hälso- och sjukvården?
Vilka hinder ser du med att använda digital teknik inom hälso- och sjukvården?
Hur gavs du möjlighet till att vara delaktig i den digitala teknik som hälso- och sjukvården använder?
Hur kan arbetet i hälso- och sjukvårdens verksamheter genomföras för att stödja en god och säker digital nära vård?
Reflektion
Hur upplever du att intervjun kan ha bidragit till att stärka personens möjlighet till egenvård och inflytande i vården?
Hur kan digitalisering inom hälso- och sjukvården bidra till att stärka en god och säker nära vård?
Hur kan digitalisering inom hälso- och sjukvården bidra till att stärka övergångar för patienter och dess närstående?
Hur kan digitalisering inom hälso- och sjukvården bidra till att stödja ett personcentrerat förhållningsätt för dig som blivande sjuksköterska?
Hur ser du på din egen förmåga i att ge god och säker vård inom den digitaliserade hälso- och sjukvården?
Hur ser du på din egen förmåga i handhavandet av digitala hjälpmedel inom hälso- och sjukvården?
Vilka lagar är vägledande för nära vård i det digitala samhället?
Vad tar du med dig och vad behöver du lära dig mer om från detta lärmoment?
8. Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling
Läraktivitet
Delta i förbättringskunskapsarbete tillsammans med handledare
Diskutera och reflektera med varandra (peer-learning) med stöd av nedanstående frågor:
Hur är vårdorganisationer och deras olika system utformade?
Hur mäts och utvärderas vårdens kvalitet?
Hur identifieras risker både för den enskilda personen och på verksamhetsnivå?
Hur rapporteras avvikelser och hur används avvikelser som underlag för fortsatt förbättringskunskapsarbete?
Hur ges den enskilda personen och närstående möjlighet till att vara delaktiga i förbättringskunskapsarbete?
Hur kan arbetet i verksamheten organiseras för att bättre stödja ett personcentrerat arbetssätt, det vill säga arbetstider, teamsammansättning, samarbete med andra, ledning och styrning?
Reflektion
Hur tillämpas bästa tillgängliga evidens och beprövad erfarenhet i förbättringskunskapsarbete?
Vilka etiska hinder och möjligheter upplevde du/ni i förbättringskunskapsarbetet?
Vad kan konsekvenserna för den enskilda personen och närstående bli om förbättringskunskapsarbete inte prioriteras?
Hur kan förbättringskunskapsarbete bidra till att stärka en god och säker vård i vårdens övergångar för patienter och dess närstående?
Hur kan förbättringskunskapsarbete bidra till att bättre stödja ett personcentrerat arbetssätt?
Vilka lagar är vägledande för förbättringskunskapsarbete?
Hur dokumenterar du/ni förbättringskunskapsarbete i enlighet med fastställda strukturer, termer och begrepp så att patientsäkerhet garanteras?
Vad tar du med dig och vad behöver du lära dig mer om från detta lärmoment?
Läraktivitet
Delta i kvalitetsregister registrering eller samtala kring kvalitetsregister tillsammans med handledare