Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Spel, estetik och berättande - magisterprogram

      Program, Avancerad nivå, 60 hp, SPEBA
      Magisterexamen

      Spel, estetik och berättande - magisterprogram

      Program, Avancerad nivå, 60 hp, SPEBA
      Magisterexamen

      Anmälan

      Välj ett tillfälle för att visa utbildningsplan, kursutbud och behörighetskrav.

      Höst 2025, Plats: Campus (Skövde), Takt: 100%

      Öppnar i mån av plats 2025-07-15

      Anmälan

      17 mars 2025 - 15 april 2025

      Ange kod HS-31225 på antagning.se

      Utbildningsplan

      När? Var? Hur?

      Pågår: 1 september 2025 - 7 juni 2026
      Plats: Skövde, Campus
      Takt: 100%

      Kursplaner

      För alla kurser i programmet, se utbildningsplanen.

      Behörighet

      Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng (eller motsvarande). Minst 90 högskolepoäng med inriktning mot eller inom huvudområdet media, estetik och berättande (eller motsvarande kunskaper) inklusive ett självständigt arbete/examensarbete på G2E-nivå (eller motsvarande kunskaper).

      Vidare krävs godkänt betyg i Engelska 6 (eller motsvarande kunskaper). Motsvarande kunskaper visas normalt genom ett internationellt erkänt språktest, till exempel IELTS eller TOEFL.

      Urval

      Avklarade högskolepoäng.

      Språk

      Undervisningen ges på engelska.

      På magisterprogrammet Spel, Estetik och Berättande får du utveckla interaktiva och immersiva berättelser som knyter samman traditionella narrativ med spel och nya medier. Programmet ger ett brett perspektiv på spel och spelteknologier med särskilt fokus på inkluderande design, deltagardrivna berättelser och upplevelsebaserade projekt. Efter avslutad utbildning kommer du att ha praktisk erfarenhet som berättare med den senaste tekniken, samt teoretisk förståelse för kreativa processer – färdigheter som kan användas inom en rad yrkesområden eller utgöra en grund för vidare affärsutveckling.

      Om programmet

      Programmet fokuserar på gränslandet mellan spel, spelteknologi och publikdriven berättelse. En viktig resurs för studenter i programmet är PlayLab, en plats för experiment inom spel, teknik och scenkonst.

      PlayLab leds av lärarna Lars Kristensen och Rebecca Rouse och fungerar som ett samarbetscentrum för forskning, med deltagande från flera regionala och nationella kulturorganisationer, som Folkteatern i Göteborg, Skövde Konstmuseum och Riksteatern Väst. Här kan du samarbeta med konstnärer och forskare på plats, eller kanske pitcha ett eget projekt. PlayLab möjliggör även samarbeten med externa uppdragsgivare som lokala spelutvecklingsföretag, konstnärer och kulturorganisationer som turistbyråer, museer och science centers. 

      Alla kurser i programmet ger möjlighet till vidare samarbetsprojekt med en extern partner.

      Det här läser du på programmet

      Programmet kombinerar praktiska och teoretiska inslag på ett innovativt sätt för att främja både aktivt lärande och kritisk reflektion. Utbildningen inleds med två kompletterande kurser som balanserar praktik och teori.

      I kursen ”Vetenskapliga perspektiv på digitalt berättande och transmedialitet” deltar du i workshops och handledningssessioner som leder fram till ett kreativt projekt. Projektet kan innebära samarbete med en extern uppdragsgivare eller vara del av ett forskningsprojekt inom högskolan. 

      Parallellt fördjupar du dig i centrala teorier inom fältet genom kursen ”Berättande i nya medier som forskningsområde”.

      Under höstens sista kurs, ”Vetenskaplig problemidentifiering i produktion inom medier”, utvecklar du en prototyp eller en artefakt baserat på ditt tidigare arbete i programmet. Här får du möjlighet att specialisera dig inom ditt valda område, genomföra behovsanalyser med klienter, identifiera forskningsfrågor och testa din prototyp.

      Under vårterminens examensarbete kombinerar du praktiska färdigheter med teoretiska insikter. Den här processen kräver att du visar kunskap om relevant teori och metod, samt att du kan visa hur din prototyp engagerar en publik.

      Passar det här programmet mig?

      Spel, Estetik och Berättande passar dig som har en utbildnings- eller yrkesbakgrund inom områden som spelutveckling, mediedesign, interaktivt berättande eller liknande. Det viktigaste är att du är nyfiken på hur spel, spelteknologi och mediekonst kan förstärka berättelser för att beröra och engagera publik på nya och dynamiska sätt.

      Du bör också ha en självständig inställning till dina studier och vara öppen för att diskutera idéer med lärare, handledare och kurskamrater. Vi strävar efter att skapa en inspirerande miljö där alla röster värderas.

      Jobb efter examen

      Programmet ger dig en magisterexamen i ämnet medier, estetik och berättande. Efter avslutad utbildning kan du arbeta inom spelindustrin, filmbranschen, scenkonst, kulturella organisationer som turistbyråer, museer och science centers – eller starta eget företag inom immersivt berättande för interaktiva medier. 

      Högskolan i Skövdes unika samarbete med Science Park Skövde och dess startup-program ger dig enkel tillgång till resurser för att utveckla ditt eget företag efter examen.

      Forskning inom området

      Högskolan har en mångsidig expertis inom exempelvis interaktiv narrativ design, immersivt berättande, filmvetenskap och nya medier, mixed reality-design, digitalt kulturarv, inkluderande design, serious games och nya medier inom scenkonst. Läs mer om vår forskning på GAME Research Group.

      Hållbar utbildning

      Den här utbildningen är kopplad till FN:s globala hållbarhetsmål, Agenda 2030. Läs mer om våra hållbara utbildningar inom informationsteknologi.

      Årets studentstad!

      Skövde är årets studentstad 2025. Här jobbar vi tillsammans för att du ska känna dig välkommen och få de bästa förutsättningarna för en rolig och utvecklande studenttid. 

      Välkommen du också!

      När ska jag söka?

      Ansökningsperioden för programmet öppnar 17 mars och sista dag att söka är 15 april.

      Via en ansökningsknapp på den här sidan kommer du till antagning.se där du slutför ansökan.

      Kontakt

      Programansvarig

      Studie- och karriärvägledare

      Vill du veta mer om programmet?

      De personuppgifter du lämnar i formuläret kommer Högskolan i Skövde bara att använda för just detta specifika ändamål. Uppgifterna behövs för att säkerställa att du får relevant information utifrån din intresseanmälan. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter: www.his.se/gdpr

      Publicerad: 2024-10-30
      Senast ändrad: 2024-10-30
      Sidansvarig: webmaster@his.se