Visa mer om programmetVisa mindre om programmet
PlayLab leds av lärarna Lars Kristensen och Rebecca Rouse och fungerar som ett samarbetscentrum för forskning, med deltagande från flera regionala och nationella kulturorganisationer, som Folkteatern i Göteborg, Skövde Konstmuseum och Riksteatern Väst. Här kan du samarbeta med konstnärer och forskare på plats, eller kanske pitcha ett eget projekt. PlayLab möjliggör även samarbeten med externa uppdragsgivare som lokala spelutvecklingsföretag, konstnärer och kulturorganisationer som turistbyråer, museer och science centers.
Alla kurser i programmet ger möjlighet till vidare samarbetsprojekt med en extern partner.
Det här läser du på programmet
Programmet kombinerar praktiska och teoretiska inslag på ett innovativt sätt för att främja både aktivt lärande och kritisk reflektion. Utbildningen inleds med två kompletterande kurser som balanserar praktik och teori.
I kursen ”Vetenskapliga perspektiv på digitalt berättande och transmedialitet” deltar du i workshops och handledningssessioner som leder fram till ett kreativt projekt. Projektet kan innebära samarbete med en extern uppdragsgivare eller vara del av ett forskningsprojekt inom högskolan.
Parallellt fördjupar du dig i centrala teorier inom fältet genom kursen ”Berättande i nya medier som forskningsområde”.
Under höstens sista kurs, ”Vetenskaplig problemidentifiering i produktion inom medier”, utvecklar du en prototyp eller en artefakt baserat på ditt tidigare arbete i programmet. Här får du möjlighet att specialisera dig inom ditt valda område, genomföra behovsanalyser med klienter, identifiera forskningsfrågor och testa din prototyp.
Under vårterminens examensarbete kombinerar du praktiska färdigheter med teoretiska insikter. Den här processen kräver att du visar kunskap om relevant teori och metod, samt att du kan visa hur din prototyp engagerar en publik.
Passar det här programmet mig?
Spel, Estetik och Berättande passar dig som har en utbildnings- eller yrkesbakgrund inom områden som spelutveckling, mediedesign, interaktivt berättande eller liknande. Det viktigaste är att du är nyfiken på hur spel, spelteknologi och mediekonst kan förstärka berättelser för att beröra och engagera publik på nya och dynamiska sätt.
Du bör också ha en självständig inställning till dina studier och vara öppen för att diskutera idéer med lärare, handledare och kurskamrater. Vi strävar efter att skapa en inspirerande miljö där alla röster värderas.
Jobb efter examen
Programmet ger dig en magisterexamen i ämnet medier, estetik och berättande. Efter avslutad utbildning kan du arbeta inom spelindustrin, filmbranschen, scenkonst, kulturella organisationer som turistbyråer, museer och science centers – eller starta eget företag inom immersivt berättande för interaktiva medier.
Högskolan i Skövdes unika samarbete med Science Park Skövde och dess startup-program ger dig enkel tillgång till resurser för att utveckla ditt eget företag efter examen.
Forskning inom området
Högskolan har en mångsidig expertis inom exempelvis interaktiv narrativ design, immersivt berättande, filmvetenskap och nya medier, mixed reality-design, digitalt kulturarv, inkluderande design, serious games och nya medier inom scenkonst. Läs mer om vår forskning på GAME Research Group.