Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Klinisk utbildning

      Klinisk utbildning fokuserar på sjuksköterskans profession i patientnära vård. Klinisk utbildning utgörs i huvudsak av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) samt seminarie- och reflektionsuppgifter relaterade till VFU.

      I klinisk utbildning finns lärare med särskilt ansvar för olika områden i vårdverksamheten. Den kliniska lärarens roll är att fördjupa den teoretiska kopplingen till de kliniska erfarenheterna, ansvara för bedömning av de verksamhetsförlagda studierna samt utgöra ett pedagogiskt stöd för handledare.

      Innehåll i Klinisk utbildning

      PÅ VFU-sidan för Verksamhetsförlagd utbildning vård finns ett flertal dokument och information för VFU. Nedan följer undervisnings- och examinationsformer.

      Patientfokuserad handledning

      För att stödja ett mer djupinriktat lärande tar studenternas handledning på VFU i så stor utsträckning som möjligt sin utgångspunkt i en eller ett par patienter. Syftet är att studenterna ska lära känna patienten och närstående samt träna på att planera, utföra och utvärdera omvårdnaden.

      En patientfokuserad handledning syftar till att träna självständighet och förståelse för hela patientens situation, behov och vård.

      Studenthandledaren ansvarar för planering av vilka patienter studenten ska vårda samt för uppföljning av studentens prestationer. De vårdande verksamheterna är av olika karaktär och det finns verksamheter där det passar bättre att studenterna följer handledande sjuksköterska, ett sådant exempel är hemsjukvård.

      Men även i dessa verksamheter är det värdefullt att studenten fördjupar sig och tar större ansvar i en eller några patienters vård.

      Peer learning på VFU

      Under VFU kan peer learning tillämpas, kortare stunder, hela dagar eller under större delen av hela VFU-placeringen. Två eller flera studenter arbetar tillsammans utifrån olika strukturerade uppgifter ofta med stöd av läraktivitetskorten.

      På VFU kan detta innebära att tillsammans vårda en patient, eller att en student exempelvis genomför ett ankomstsamtal och den andra studenten observerar. Peer learning innebär att studenterna tillsammans förbereder, genomför, diskutera och reflekterar över uppgiften och ger varandra feedback.

      Handledande sjuksköterska kan delta i delar av momentet.

      Daganteckningar

      Under VFU skriver studenten daganteckningar över sin dag och vilket/vilka läraktivitetskort som genomförts. En daganteckning ska innehålla en reflektion och utvärdering av vad studenten har gjort och en kommentar från ansvarig handledare för passet.

      Reflektera över vad som gjorts, vad som gått bra och mindre bra, vad som lärts och vad som kan förbättra tills nästa gång. Handledaren skriver en ärlig feedback över vad som gått bra och vad som behöver tränas vidare på.

      Viktigt att eventuella brister uppmärksammas. Samtliga för studenten berörda handledare och lärare ska ha tillgång till dessa daganteckningar.

      Läraktivitetskort på VFU

      Strukturerade läraktiviteter, det vill säga läraktivitetskort, syftar till att fördjupa och utveckla studentens personliga och professionella kunskap genom att integrera teori och praxis.

      Studenten introduceras till läraktivitetskort i lärosätets kliniska träningscentra (KTC) inför kommande VFU-placering. Läraktivitetskorten speglar det dagliga vårdarbetet och utgår från kursen kursmål. De är ett redskap som ger handledare stöd i att organisera handledningen till mer studentcentrerad handledning under VFU.

      Genom en ökad grad av komplexitet så kan samma läraktivitetskort användas flera gånger under samma VFU-placering och VFU-placering längre fram i utbildningen. Läraktivitetskorten följer Blooms taxonomi (2001).

      Läraktivitetskorten ger studenten/studenterna (peer-learning) möjlighet till att arbeta mer självständigt, genom att handledare finns där som stöd i diskussionen kring det som studenten har förberett i den läraktivitet som ska genomföras och i den efterföljande reflektionen. Under VFU-placeringen är det studentens ansvar att dagligen aktivt ha utfört läraktivitetskort, handledare ska signera Ja eller Nej i en ruta i AssCE-bedömningsunderlag.

      Bedömningsinstrument på VFU; AssCE

      För bedömning av hur studenterna når målen på VFU används bedömningsunderlaget AssCE. För att träna den kritisk reflekterande förhållningssättet till sin egna kunskap ska studenten självskatta sin måluppfyllelse före bedömningssamtalet med handledande sjuksköterska.

      PÅ VFU-sidan för Verksamhetsförlagd utbildning vård finns mer information.

      Syftet med Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen är att pröva om studenter i slutet av termin sex har uppnått den kliniska kompetens som krävs hos en nyexaminerad sjuksköterska.

      Examinationen avser att möta de förväntade studieresultat som framgår av mål för sjuksköterskeexamen enligt högskoleförordningen och för utbildning på grundnivå enligt högskolelagen. Nationell klinisk slutexamination (nkse.se) är utformad i två prov, ett skriftligt prov och ett praktiskt prov.

      PÅ VFU-sidan för Verksamhetsförlagd utbildning vård finns ett mer information om NKSE.

      RHiO är ett undervisningsmoment där erfarenheter, tankar och känslor du stöter på i rollen som sjuksköterskestudent under din VFU lyfts fram och bearbetas i en trygg lärandemiljö.

      RHiO syftar till att främja din personliga och professionella mognad genom att utveckla ett medvetet kritiskt och självreflekterande förhållningssätt utifrån omvårdnadens teori och praxis.

      I RHiO tillämpas det etiska patientperspektivet genom att studenterna tar med sig egenupplevda patientberättelser för bearbetning och analys. En av dessa berättelser väljs ut för fördjupad reflektion.

      En RHiO-grupp består av åtta till tio studenter och en RHiO-handledare, denna grupp hålls samman under hela sjuksköterskeutbildning (förutsatt att inga studieavbrott görs).

      RHiO har en separat studiehandledning och innehållet är relaterat till respektive kurs.

      För att bli godkänd på RHiO, som är ett examinationsmoment i respektive kurs, krävs att du kommer i tid, är aktivt deltagande vid hela handledningstillfällena samt att du har med dig en patientberättelse. Vidare krävs att du delar med dig av dina erfarenheter, tankar och känslor samt att du är inlyssnande, nyfiken och visar intresse för de övriga deltagarnas berättelser.

      Det räcker alltså inte med enbart närvaro. Det är din RHiO-handledare som bedömer att du nått målen.

      Portfoliouppgift

      En portfolio syftar till att vara ett lärandestöd som möjliggör för studenterna att följa sin kunskaps- och förståelseutveckling. Portfolion utgör ett redskap för att samla dokument till ett personligt CV och att fortlöpande samla information för att utveckla ett intresseområde som kan leda till det avslutande examensarbetet (kandidatuppsats).

      Portfolion kan byggas upp digitalt, det finns stöd i Canvas, eller konstrueras som en mapp i datorn. Denna del är personlig men utifrån portfolion ska uppgifter skapas.

      Portfoliouppgift är ett undervisningsmoment där studenten synliggör och utvecklar sina kunskaper och kunskapsluckor av det som tillägnats i lärandet under VFU i relation till en specifik kurs. Vid olika tillfällen under utbildningen ska dessa portfoliouppgifter sammanställas och en metareflektion göras över det egna lärandet till sjuksköterska.

      Seminarieuppgift

      Detta är en examinationsform som sammanlänkar det som studenten erfar under VFU i förhållande till kursens teoretiska innehåll.

      Publicerad: 2024-05-24
      Senast ändrad: 2024-05-24
      Sidansvarig: webmaster@his.se