Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Utforska Skaraborgs magiska värld i nytt brädspel

      Publicerad 22 november 2023

      Äntligen är det här, brädspelet Sagospelet Skaraborg. Spelet bygger på berättelserna om Kiras och Luppes äventyr med Skaraborgs sagoväsen i bokserien KLUB.

      KLUB-böckerna om Kira och Luppe är en barnboksserie som utspelar sig i gamla Skaraborgs län. Varje kommun har en egen bok med ett eget mytologiskt väsen ur den svenska folktron, exempelvis Jättinnan i Falköping, Näcken i Tibro och Gäddfrun i Grästorp. Nu har böckerna också blivit ett brädspel som lanseras alldeles rätt tajmat med årets julklapp 2023 – brädspelet.

      – Det var ett sammanträffande, men ett väldigt roligt sådant, säger Lars Vipsjö som varit projektledare för KLUB-projektet på Högskolan i Skövde.

      Bästa sagan vinner

      Spelet går ut på att lösa uppdrag genom att hitta på smarta och roliga sagor om skatter och väsen i Skaraborg. Spelarna kan hitta på sagor tillsammans, eller var för sig. De två olika spellägena gör att alla kan spela på det vis som passar dem bäst, kanske beroende på vad man gillar, eller hur gamla spelarna är.

      – Vi har bland annat testspelat med museipedagoger som alla gillade tävlingsläget bäst, men var överens om att ifall de skulle spela med sina yngre barn skulle de välja samarbetsläget först. Om påhittiga föräldrar spelar med familjen går det nog bra om barnen är så små som fyra år, säger Lars Vipsjö.

      Till stöd för berättandet finns en karta över Skaraborg, vilken utgör spelplanen, och spelkort med bilder och spännande information om väsen, magi och skatter, kopplade till olika platser på kartan. Platserna går att besöka och skatterna finns faktiskt att se.

      Finns att köpa redan nu

      KLUB Sagospelet Skaraborg har tagits fram i samarbete med Högskolan i Skövde, alla Skaraborgs kommuner, Västergötlands museum, Platåbergens geopark och Lokrantz förlag. Målgruppen är bred, från barn till alla som är intresserade av nordisk mytologi och av att själva dra en skröna.

      Spelet finns att köpa bland annat på flera museer i Skaraborg, Turistbyrån i Skövde och på Lokrantz förlags hemsida.

      Fakta: KLUB-projektet

      Barnboksserien KLUB är ett co-designprojekt som utformats av forskare och studenter på Avdelningen för spelutveckling vid Högskolan i Skövde, tillsammans med pedagoger och besöksmålsutvecklare i kommunerna i Skaraborg. Utgivare är Lokrantz förlag i Lidköping.

      Bakom idén med ett brädspel där spelarna berättar sagor om väsen, skatter och magi finns tanken att på ett kreativt sätt föra både det materiella och immateriella kulturarvet vidare. Ett lekfullt sätt att ta upp och förnya en urgammal berättartradition.

      Kontakt

      Lektor i medier, estetik och berättande

      Publicerad: 2023-11-22
      Senast ändrad: 2023-11-22
      Sidansvarig: webmaster@his.se