Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      CogniDrive

      Forskningsgrupp Interaction Lab, Skövde Artificial Intelligence Lab
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      CogniDrive

      Forskningsgrupp Interaction Lab, Skövde Artificial Intelligence Lab
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Kort om projektet

      Projektnamn

      Stöd kognitiva förmågor för prediktiv bearbetning genom förarövervakning

      Projekttid

      November 2023 – Oktober 2024

      Finansiering och samverkan

      Vinnova, Smart Eye

      Förarens förmåga att förstå den aktuella trafiksituationen och förutse framtida manövrar från andra trafikdeltagare är centrala för trafiksäkerheten. Hur kan vi utveckla bilförarens uppfattningar av olika trafiksituationer genom information via ett säkerhetssystem i våra bilar? Finns det skillnader mellan hur kvinnor och män eller människor i olika ålder agerar i olika trafiksituationer?

      Kognitiv prediktiv interaktion med förarövervakning och Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) kan potentiellt öka situationsmedvetenheten genom att flexibelt förse olika förare med information som är avgörande för säker körning, till exempel i trafikkorsningar med andra trafikanter. Utvecklingen av denna interaktion kräver ytterligare forskning och tillämpningar för att bidra till trafiksäkerheten.

      Vårt projekt kommer att analysera och utvärdera skillnader i kognitiva faktorer i samspelet mellan olika trafiksituationer, olika förare (ålder och kön), samt information från förarövervakningssystemet och olika sätt att interagera med ADAS.

      Aktuella körexperimentella simuleringar som testar förarövervakningssystem och ADAS kommer att användas för att ytterligare bestämma de kognitiva prediktiva begränsningarna som behöver stödjas ytterligare för att öka mer tillförlitlig interaktion med ADAS och därmed öka trafiksäkerheten. Trafiksituationer, tidsramar, föraregenskaper (t.ex. ålder, kön, humör, körstil), reaktionstid och noggrannhet (undvikande av krockar) är variabler som kommer att användas.

      Målet är att identifiera de viktigaste kognitiva prediktioner för interaktion med ADAS och att utifrån det också föreslå vidareutveckling av förarövervakning och förarstödsfunktioner som adresserar dessa nyckelfaktorer för att skapa en högre trafiksäkerhet genom att utforma mer individuellt anpassningsbara förare stödsystem, som spelar på de enskilda förarnas styrka och hjälper dem att övervinna sina svagheter.

      Medverkande forskare

      Alva Rosenqvist
      Jonatan Akyol
      Henrik Lind
      Smart Eye
      Svitlana Finér
      Smart Eye
      Publicerad: 2024-05-13
      Senast ändrad: 2024-05-13
      Sidansvarig: webmaster@his.se