Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Nya drivlinor kräver snabb omställning för fordonsindustrin

      Forskningsgrupp Produktion och Automatiseringsteknik
      Forskningsmiljö Virtual Engineering

      Nya drivlinor kräver snabb omställning för fordonsindustrin

      Forskningsgrupp Produktion och Automatiseringsteknik
      Forskningsmiljö Virtual Engineering

      Kort om projektet

      Projektnamn

      Nya drivlinor kräver snabb omställning för fordonsindustrin

      Projekttid

      Maj 2018 – Augusti 2020

      Finansiering och samverkan

      VINNOVA, IDC West Sweden, Leax Group, Lunds tekniska högskola, Tekniska Högskolan i Jönköping, Volvo Cars (Volvo Personvagnar), Volvo Lastvagnar AB, Xylem Water Solutions Sweden AB, ÅF-Industry AB

      Den svenska fordonsindustrin står inför en stor utmaning när antalet hybridfordon och elektriskt framdrivna fordon ökar. Målet med det här projektet är att skapa förutsättningar för att industrin snabbt ska kunna ställa om processer, system och kompetens kopplat till elektroniska drivlinor.

      • Delar av styrgruppen framför projekttavlan. Från vänster: Björn Carlsten, Volvo, Lars Tööj, IDC, Anette Karltun, JU, Leif Pehrson, HIS, Stefan Ericson, HIS; Carin Rösiö, JU och Martin Andersson, ÅF. 

      Vägtrafiken har en avsevärd miljöpåverkan genom utsläpp av försurande, gödande och ozonbildande ämnen och har dessutom en negativ effekt på människors hälsa. Stora utsläpp av koldioxid har dessutom en betydande inverkan på växthuseffekten. Kraven på begränsning av utsläpp från fordon med förbränningsmotorer skärps därför kraftigt. Utvecklingen går alltmer emot olika former av elektriskt framdrivna fordon, initialt med en ökad andel hybridisering och på sikt en allt större andel elbilar.

      Teknikskifte

      Det är fullt möjligt, till och med sannolikt, att vi närmar oss ett teknikskifte från förbränningsmotorer till elektriska drivlinor. Detta kommer att kräva stora insatser inom svensk fordonsindustri, inklusive en beredskap att kunna ställa om produktionen till andra produkter än de som tillverkas idag.

      I projektet Nästa generations drivlineproduktion skapas lösningar för att långsiktigt säkra en effektiv och hållbar produktion av elektriska drivlinor i Sverige. Lösningen består i huvudsak av snabb utvecklingsmetodik, rekonfigurerbar produktion och virtuell produktionsutveckling.

      Medverkande forskare

      Foto av Leif Pehrsson
      Leif Pehrsson
      Lektor i automatiseringsteknik
      Publicerad: 2020-01-09
      Senast ändrad: 2020-01-09
      Sidansvarig: webmaster@his.se