Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Disputation: Designing Advertisement Systems with Human-Centered Artificial Intelligence

      Datum 1 november
      Tid 10:00 - 14:00
      Plats Insikten, Portalen, Högskolan i Skövde, Kanikegränd 3A

      Johannes Sahlin försvarar sin avhandling "Designing Advertisement Systems with Human-Centered Artificial Intelligence".

      Disputationen hålls i sal Insikten, hus Portalen, Högskolan i Skövde. 

      Sammanfattning

      Marknadsföringspraktiker uppmanar till att använda artificiell intelligens (AI) för att förbättra reklam. Praktikerna identifierar vikten av att integrera AI i sina strategier för att vara konkurrenskraftiga. För att möta förfrågan startades detta forskningsinitiativ inom designvetenskapsperspektiv för att skapa ett människocentrerat AI-­verktyg med målet att förbättra reklamannonser genom att lära sig av konsumentbeteende.

      Målet är att utveckla ett marknadsföringsoptimeringssystem med människocentrerad AI och skapa ett Information System Design Theory (ISDT). Genom arkitekturella modeller, metoder, teknologiska regler och designprinciper skapas begynnande designteori som fungerar som ett tidigt steg till designteorin.

      Action Design Research-metoden används för att bygga och studera det utvecklade systemet. Metoden innefattar flera designcykler av utveckling, intervention och utvärdering. Dessa designcykler utförs iterativt och inkrementellt, vilket gradvis utvecklar det föreslagna systemet samtidigt som designkunskap formaliseras.

      Systemet utvecklas och studeras genom flera artiklar som fokuserar på att ge designkunskap från både utvecklingsprocessen och det faktiska systemet. Dessa artiklar presenterar begynnande designkunskap i form av modeller, teknologiska regler och designprinciper. Dessutom placerar avhandlingen artiklarna inom det mer abstrakta perspektivet av informationssystemets designteori. Artiklarna studeras sedan utifrån de olika designteoridelarna, vilket inkluderar syfte och omfattning, centrala koncept, principer för form och funktion, artefaktens föränderlighet, rättfärdigande kunskap, testbara designförslag, principer för implementation och förklarande instansiering.

      Denna avhandling diskuterar den genomförda designvetenskapliga forskningsprocessen, som jämförs med utmaningar som stöttes på under forskningsprojektet. Teoretiska, empiriska och artefaktbaserade forskningsbidrag redovisas, och deras konsekvenser för både forskning och praktik diskuteras mot slutet av avhandlingen. Forskningens kvalitet undersöks med hänsyn till relevans, nyskapande, användbarhet, genomförbarhet, rigorös design, rigorös utvärdering och transparens av artefakten som produceras genom avhandlingen. Avhandlingen drar slutsatsen att den har levererat ISDT. Dessutom fungerar systemet som ett värdefullt exempel på hur AI kan nyttjas för att optimera digitala annonser. Avhandlingen avslutas med att ge rekommendationer för framtida forskning.

      Opponent

      Leona Chandra Kruse, docent, University of Liechtenstein

      Handledare

      Håkan Sundell, biträdande professor, Högskolan i Borås
      Gideon Mbiydzenyuy, lektor, Högskolan i Borås
      Jesper Holgersson, lektor, Högskolan i Skövde

      Betygsnämnd

      Annika Andersson, professor, Örebro universitet
      Pär Ågerfalk, professor, Uppsala universitet
      Asle Fagerstrøm, professor, Kristiania University College

      Publicerad: 2023-09-26
      Senast ändrad: 2023-09-26
      Sidansvarig: webmaster@his.se