Mikael Ejdebäck
Institutionen för biovetenskap
Det här projektet använder personas för att identifiera internationella, interkulturella och globala färdigheter som Högskolans studenter behöver för sitt framtida yrkesliv.
Användande av personas för att definiera mål för studenters internationella och interkulturella kompetenser och färdigheter: 2021-10-01 – 2022-03-31
Projektet finansieras i budgeten för Arena för högskolepedagogisk utveckling. Samverkan sker mellan Högskolans institutioner.
Enligt högskoleförordningens examensmål ska studenter efter avslutad utbildning inte bara uppvisa kunskap och förståelse för sitt områdes vetenskapliga grund utan även en rad färdigheter, förmågor, värderingsförmåga och förhållningssätt som inbegriper ett internationellt och interkulturellt perspektiv.
Detta är eftersträvansvärt eftersom det bidrar till att öka kvaliteten i utbildningarna och gör studenterna bättre förberedda för ett alltmer mångkulturellt samhälle och en global arbetsmarknad. Ett internationellt och interkulturellt perspektiv kan fås genom internationellt studentutbyte men också genom olika former av internationalisering på hemmaplan.
Personas är fiktiva karaktärer med mål, behov, erfarenheter och beteenden som kan nyttjas för en användarcentrerad målgruppsanalys. I detta projekt används metodiken för att identifiera internationella, interkulturella och globala färdigheter som våra studenter behöver för sitt framtida yrkesliv så att detta i sin tur kan avspeglas i utbildningarna. I projektet ingår deltagare, främst programansvariga, från tre av Högskolans institutioner men målsättningen med projektet är att arbetssättet och resultaten ska kunna användas på hela Högskolan.