Nedanstående aspekter ska beaktas.
Pedagogisk skicklighet
- Förmåga att planera, genomföra, examinera och utvärdera utbildning samt förmåga att handleda och examinera studenter på för anställningen relevanta utbildningsnivåer.
- Förmåga att variera undervisningsmetoder och examinationsformer i relation till förväntade studieresultat och ämnets karaktär.
- Förmåga att bidra till utveckling av lärandemiljöer, undervisningsmaterial och läromedel.
- Förmåga att samverka med aktörer inom och utom lärosätet i högskolepedagogiska sammanhang.
- Förmåga att tillämpa aktuella ämnesdidaktiska principer inom sitt ämnesområde.
- Visa ett reflekterande förhållningssätt till studenters lärande och den egna lärarrollen.
Vetenskaplig skicklighet
- Bredd, djup och kvalitet i forskningen.
- Originalitet i forskningen.
- Omfattning av vetenskapliga publikationer.
- De vetenskapliga publikationernas relevans i förhållande till anställningens innehåll.
- Bidrag till det nationella och internationella vetenskapssamhället.
- Synlighet och förankring inom vetenskapssamhället.
- Förmåga att i konkurrens erhålla externa forskningsmedel.
- Förmåga till samverkan med det omgivande samhället och vetenskapssamhället.
- Förmåga att leda forskning och att bygga forskningsmiljöer.
Konstnärlig skicklighet
- Konstnärligt djup.
- Konstnärlig originalitet.
- Synlighet och värdering i konstliv och professionella sammanhang.
- Omfattning av konstnärlig produktion.
- Konstnärligt forsknings- och utvecklingsarbete.
- Utmärkelser och stipendier, etc.
- Samverkan med omgivande samhälle.
- Förmåga att leda och utveckla konstnärlig verksamhet.