Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Vad gör skaraborgarna under en dag? Agentbaserad simulering av aktivitets- och resmönster

      Datum 18 juni
      Tid 13:00 - 15:00
      Plats Insikten, alternativt via Zoom, Science Park Skövde, Kanikegränd 3B
      Extra information CLAS-seminarium

      I detta seminarium kommer Anders Karlström, gästprofessor på Högskolan i Skövde och professor i transportmodellering och samhällsekonomi på KTH visa hur olika modeller kan visa skaraborgarnas dagliga rese- och aktivitetsmönster. Här ges också möjlighet att diskutera möjliga framtidsscenarier och policytillämpningar.

      Stadsplanering och regional planering står inför många utmaningar i samband med en grön omställning, som att bedöma de långsiktiga effekterna av stadstillväxt på naturresurser, minska koldioxidavtryck och säkerställa rättvis tillgång till transporter och offentliga tjänster.

      För att utvärdera politik för hållbar utveckling krävs integrerade tillvägagångssätt som beaktar både systematiska förändringar och hur människor reagerar på dem.

      Beslutsstödjande verktyg

      Integrerade modeller för markanvändning och transporter har en lång tradition som beslutsstödjande verktyg för att hantera nyckelfrågor, inklusive befolkningssammansättning, pendlingsmönster och efterfrågan på kollektivtrafik. De kan användas för att undersöka de rumsliga dimensionerna av stadsplaneringspolitiken, såsom effekterna av jobbtillväxt i ett lokalt område på efterfrågan på resor och rörlighet.

      Genom att tillhandahålla en systematisk, kvantitativ analys av de potentiella effekterna av olika politiska alternativ, hjälper dessa modeller beslutsfattare att utforma mer effektiv markanvändning och transportpolitik.

      Två modeller av daglig mobilitetssimulering

      Vi kommer att visa upp två distinkta modeller av daglig mobilitetssimulering för Skaraborgs befolkning. Den första modellen använder sig av ett dynamiskt programmeringsekonometriskt tillvägagångssätt, som tidigare tillämpats i Stockholm och Helsingfors.

      Den andra modellen använder maskininlärningstekniker i två versioner: en modell för djupinlärning av neurala nätverk och en återkommande neurala nätverksmodell.

      Båda modellerna är utbildade med hjälp av färsk resebehovsundersökning från Västra Götalandsregionen. Vi kommer att demonstrera modellernas noggrannhet i att replikera observerade data och diskutera mobilitetsmönster för simulerade individer, både individuellt och i aggregerade mått såsom antal resor, resans varaktighet, lägesval och aktivitetsmönster.

      Slutligen kommer vi att diskutera hur modellerna kan tillämpas för att utforska relevanta policyfrågor för en hållbar utveckling i regionen.

      I detta seminarium har vi två primära mål: (a) att visa modellernas förmåga att simulera områdets dagliga rese- och aktivitetsmönster, och (b) att diskutera potentiella framtidsscenarier och policytillämpningar.

      Anmäl dig till seminariet

      Hur vill du delta?

      De personuppgifter du lämnar i formuläret kommer Högskolan i Skövde bara att använda för just detta specifika ändamål. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter: www.his.se/gdpr

      Publicerad: 2024-05-27
      Senast ändrad: 2024-05-27
      Sidansvarig: webmaster@his.se