Andreas Kalckert

Utbildning
Kursansvarig
Forskning
2025
Journal of Cognition
2025. Artikel.
https://doi.org/10.5334/joc.427
Scientific Reports
2025. Artikel.
https://doi.org/10.1038/s41598-025-89951-9
2024
Proceedings of the 19th SweCog Conference
2024. Konferensbidrag, poster.
Attention, Perception & Psychophysics
2024. Artikel.
https://doi.org/10.3758/s13414-024-02964-w
2023
2023. Redaktörskap (samlingsverk).
https://doi.org/10.47989/kpdc.vol5.2.2023
Journal of Praxis in Higher Education
2023. Artikel, editorial.
https://doi.org/10.47989/kpdc528
2022
Attention, Perception & Psychophysics
2022. Artikel.
https://doi.org/10.3758/s13414-022-02544-w
Psychology of Consciousness
2022. Artikel. https://doi.org/10.1037/cns0000284
2021
2021. Redaktörskap (proceedings).
Body Schema and Body Image: New Directions
2021. Kapitel i bok. https://doi.org/10.1093/oso/9780198851721.003.0007
Pågående projekt
Andning och upplevelsen av kroppsägarskap
Upplevelse av kroppen anses vara konstruerad av multisensoriska signaler som involverar en rad sensoriska modaliteter. Dessa inkluderar exempelvis somatosensoriska signaler från huden, proprioceptiva signaler från musklerna, men även interoceptiva signaler som hjärtslag och andning.
Januari 2024 - December 2025 SystembiologiGrafanalys av data från gummihandsillusionens frågeformulär
Experiment med gummihandsillusionen manipulerar kroppsuppfattningen genom att få människor att känna att en falsk hand är deras egen. Ett standardformulär används för att mäta denna illusion, med specifika frågor som riktar sig mot två aspekter: "beröringsreferens" (Referral of Touch, RoT) från den falska handen och "ägandekänsla" (Sense of Ownership, SoO) över den. Trots formulärets popularitet har dess psykometriska egenskaper inte analyserats grundligt, och RoT- och SoO-frågor används ofta omväxlande i studier.
Januari 2023 - December 2025 SystembiologiVirtuella beröringsupplevelser och embodiment
Detta projekt syftar till att förbättra design genom att använda förstärkta verklighetsverktyg (augmented reality, AR) och virtuella verklighetsverktyg (virtual reality, VR) för att främja designers perspektivtagande. Särskilt fokuserar vi på virtuella kroppsliga illusioner, såsom gummihandsillusionen i en virtuell miljö.
Januari 2022 - December 2025 Systembiologi