Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Beatrice Alenljung

      Bitr. professor i informationsteknologi
      Institutionen för informationsteknologi
      Rum PA520L

      Beatrice Alenljung är biträdande professor i informationsteknologi vid Högskolan i Skövde, där hon är hon leder forskargruppen Interaction Lab. Beatrice undervisar huvudsakligen på programmet User Experience Design. Den röda tråden i hennes forskning är ett människocentrerat perspektiv inom det informationsteknologiska fältet, särskilt på digitala artefakter i användning. Beatrices forskningsområden är user experience design, människa-datorinteraktion, människa-robotinteraktion, simuleringsbaserad träning, beslutsstödsystem och kravhantering.

      Utbildning

      Kurs
      30 hp
      Grundnivå
      Kurs
      15 hp
      Grundnivå
      Kurs
      30 hp
      Grundnivå
      Kurs
      15 hp
      Grundnivå
      Kurs
      15 hp
      Grundnivå
      Kurs
      30 hp
      Grundnivå
      Kurs
      30 hp
      Grundnivå
      Kurs
      15 hp
      Grundnivå
      Kurs
      15 hp
      Grundnivå
      Kurs
      3 hp
      Avancerad nivå
      Kurs
      7,5 hp
      Forskarnivå

      Forskning

      2025

      Francisco Garcia Rivera, Maurice Lamb, Dan Högberg, Beatrice Alenljung

      Empathic Computing

      2025. Artikel. https://doi.org/10.70401/ec.2025.0001 Open Access

      2024

      Erik Billing, Beatrice Alenljung, Catharina Gillsjö

      Proceedings of the 19th SweCog Conference

      2024. Konferensbidrag, poster. Open Access

      2023

      Beatrice Alenljung, Jessica Lindblom, Maximiliano Zaragoza-Sundqvist, Atieh Hanna

      Advances in Manufacturing Technology XXXVI: Proceedings of the 20th International Conference on Manufacturing Research, Incorporating the 37th National Conference on Manufacturing Research, 6th – 8th September 2023, Aberystwyth University, UK

      2023. Konferensbidrag. https://doi.org/10.3233/ATDE230905 Open Access

      Jessica Lindblom, Beatrice Alenljung

      Advances in Manufacturing Technology XXXVI: Proceedings of the 20th International Conference on Manufacturing Research, Incorporating the 37th National Conference on Manufacturing Research, 6th – 8th September 2023, Aberystwyth University, UK

      2023. Konferensbidrag. https://doi.org/10.3233/ATDE230906 Open Access

      Dirar Sweidan, Ulf Johansson, Beatrice Alenljung, Anders Gidenstam

      Proceedings 2023 Congress in Computer Science, Computer Engineering, & Applied Computing, CSCE 2023: Las Vegas, USA24-27 July 2023

      2023. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1109/CSCE60160.2023.00258

      2022

      Dirar Sweidan, Ulf Johansson, Anders Gidenstam, Beatrice Alenljung

      Proceedings 21st IEEE International Conference on Machine Learning and Applications ICMLA 2022: 12–14 December 2022 Nassau, The Bahamas

      2022. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1109/ICMLA55696.2022.00105

      2021

      Beatrice Alenljung, Jessica Lindblom

      Human-Computer Interaction. Interaction Techniques and Novel Applications: Thematic Area, HCI 2021, Held as Part of the 23rd HCI International Conference, HCII 2021, Virtual Event, July 24–29, 2021, Proceedings, Part II

      2021. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1007/978-3-030-78465-2_14

      2020

      Jessica Lindblom, Beatrice Alenljung, Erik Billing

      Human-Robot Interaction: Evaluation Methods and Their Standardization

      2020. Kapitel i bok. https://doi.org/10.1007/978-3-030-42307-0_9

      Pågående projekt

      Robotar som spelpartner och spelledare för äldre personer (RoSA)

      Projektet utforskar hur socialt assisterande robotar som spelpartner och spelledare kan användas för att möjliggöra glädjeskapande och meningsfulla aktiviteter, där äldre personer är aktiva medskapare.

      September 2025 - Augusti 2028 Digital HEAlth Research (DHEAR),Informationsteknologi

      Kompetensutveckling eller kompetensavveckling i robotiserade miljöer (KOMPARO)

      Syftet med KOMPARO är att öka förståelsen för hur robotisering, specifikt i form av människa-robotsamarbete (eng. human-robot collaboration, HRC), påverkar operatörens yrkeskunnande och känsla av kontroll i arbetet, samt hur kollaborativa robotar ska utformas för att stötta operatörens egen kompetensutveckling.

      April 2025 - Mars 2028 Informationsteknologi

      Riskreducering för ambulans- och räddningstjänstpersonal vid oförutsedda och svåra händelser

      Projektet syftar till att minska riskerna för ambulans- och räddningstjänstpersonal vid svåra och oförutsägbara händelser. Genom att utveckla ett metodpaket för digital simulering vill forskarna förbättra insatsledarnas förmåga att göra gemensamma riskbedömningar över organisationsgränser.

      Maj 2024 - April 2027 Informationsteknologi

      Sociala robotar i hemmiljö för äldre personers livskvalitet (RO-LIV)

      Syftet med RO-LIV är att identifiera behov, lösningar och hinder för assisterande sociala robotar som bidrar till förbättrad livskvalitet för äldre personer. Projektet bygger på ett tvärvetenskapligt samarbete mellan forskare från informationsteknologi och hälsovetenskap och kommer bland annat leverera en färdplan som kan stötta beslutsfattare i införandet av sociala robotar inom äldrevård, med särskilt fokus på äldre personer i hemmiljö.

      Mars 2024 - September 2026 Informationsteknologi

      AIHURO: Intelligent människa-robotsamarbete

      Det övergripande målet med projektet är att skapa en hållbar arbetsplats där autonoma robotar och människor arbetar tillsammans säkert och effektivt.

      Januari 2023 - Januari 2026 Informationsteknologi

      Avslutade projekt

      Virtuell simulering för träning av räddningstjänsten

      Räddningstjänstens beredskap ska löpande upprätthållas genom utbildning, fortbildning och examination. Träning sker idag primärt genom instruktörsledda praktiska moment på övningsfält. Räddningstjänsterna kan med virtuell simulering träna en större variation och komplexitet av händelser, samtidigt som personal kan delta från hemorten utan att behöva resa. Om fler kompetensutvecklar sig på ett mer flexibelt sätt, det vill säga med virtuell simulering, kan mängdträning realiseras genom att träna oftare i kortare pass. Forskningsprojektet fokuserar på hur instruktörer ska agera för att använda virtuell simulering framgångsrikt.

      Juli 2019 - December 2022 Informationsteknologi

      AIR – hur interagerar och tolkar människan autonoma system?

      För människor är det naturligt och relativt enkelt att tolka andra människors sociala signaler och rörelsemönster, men när det är tekniska system vi ska interagera med, som en robot eller en självkörande bil, kan det uppstå problem.

      April 2015 - Mars 2019 Informationsteknologi

      Design, textil och hållbar utveckling (DesTex)

      Syftet med projektet var att etablera ett öppet, dynamiskt och långlivat ekosystem för forskning, innovation och utbildning inom smarta textilier.

      Januari 2014 - December 2018 Informationsteknologi,Virtual Engineering
      Publicerad: 2020-01-09
      Senast ändrad: 2021-06-02
      Sidansvarig: webmaster@his.se