Beatrice Alenljung

Beatrice Alenljung är biträdande professor i informationsteknologi vid Högskolan i Skövde, där hon är hon leder forskargruppen Interaction Lab. Beatrice undervisar huvudsakligen på programmet User Experience Design. Den röda tråden i hennes forskning är ett människocentrerat perspektiv inom det informationsteknologiska fältet, särskilt på digitala artefakter i användning. Beatrices forskningsområden är user experience design, människa-datorinteraktion, människa-robotinteraktion, simuleringsbaserad träning, beslutsstödsystem och kravhantering.
Forskning
2025
Empathic Computing
2025. Artikel.
https://doi.org/10.70401/ec.2025.0001
2024
Proceedings of the 19th SweCog Conference
2024. Konferensbidrag, poster.
2023
Advances in Manufacturing Technology XXXVI: Proceedings of the 20th International Conference on Manufacturing Research, Incorporating the 37th National Conference on Manufacturing Research, 6th – 8th September 2023, Aberystwyth University, UK
2023. Konferensbidrag.
https://doi.org/10.3233/ATDE230905
Advances in Manufacturing Technology XXXVI: Proceedings of the 20th International Conference on Manufacturing Research, Incorporating the 37th National Conference on Manufacturing Research, 6th – 8th September 2023, Aberystwyth University, UK
2023. Konferensbidrag.
https://doi.org/10.3233/ATDE230906
Proceedings 2023 Congress in Computer Science, Computer Engineering, & Applied Computing, CSCE 2023: Las Vegas, USA24-27 July 2023
2023. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1109/CSCE60160.2023.00258
2022
Frontiers in Computer Science
2022. Artikel.
https://doi.org/10.3389/fcomp.2022.794400
Proceedings 21st IEEE International Conference on Machine Learning and Applications ICMLA 2022: 12–14 December 2022 Nassau, The Bahamas
2022. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1109/ICMLA55696.2022.00105
2021
Human-Computer Interaction. Interaction Techniques and Novel Applications: Thematic Area, HCI 2021, Held as Part of the 23rd HCI International Conference, HCII 2021, Virtual Event, July 24–29, 2021, Proceedings, Part II
2021. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1007/978-3-030-78465-2_14
2020
Sensors
2020. Artikel.
https://doi.org/10.3390/s20154284
Human-Robot Interaction: Evaluation Methods and Their Standardization
2020. Kapitel i bok. https://doi.org/10.1007/978-3-030-42307-0_9
2018
2017
2015
2012
2008
2006
2005
2004
Pågående projekt
Robotar som spelpartner och spelledare för äldre personer (RoSA)
Projektet utforskar hur socialt assisterande robotar som spelpartner och spelledare kan användas för att möjliggöra glädjeskapande och meningsfulla aktiviteter, där äldre personer är aktiva medskapare.
September 2025 - Augusti 2028 Digital HEAlth Research (DHEAR),InformationsteknologiKompetensutveckling eller kompetensavveckling i robotiserade miljöer (KOMPARO)
Syftet med KOMPARO är att öka förståelsen för hur robotisering, specifikt i form av människa-robotsamarbete (eng. human-robot collaboration, HRC), påverkar operatörens yrkeskunnande och känsla av kontroll i arbetet, samt hur kollaborativa robotar ska utformas för att stötta operatörens egen kompetensutveckling.
April 2025 - Mars 2028 InformationsteknologiRiskreducering för ambulans- och räddningstjänstpersonal vid oförutsedda och svåra händelser
Projektet syftar till att minska riskerna för ambulans- och räddningstjänstpersonal vid svåra och oförutsägbara händelser. Genom att utveckla ett metodpaket för digital simulering vill forskarna förbättra insatsledarnas förmåga att göra gemensamma riskbedömningar över organisationsgränser.
Maj 2024 - April 2027 InformationsteknologiSociala robotar i hemmiljö för äldre personers livskvalitet (RO-LIV)
Syftet med RO-LIV är att identifiera behov, lösningar och hinder för assisterande sociala robotar som bidrar till förbättrad livskvalitet för äldre personer. Projektet bygger på ett tvärvetenskapligt samarbete mellan forskare från informationsteknologi och hälsovetenskap och kommer bland annat leverera en färdplan som kan stötta beslutsfattare i införandet av sociala robotar inom äldrevård, med särskilt fokus på äldre personer i hemmiljö.
Mars 2024 - September 2026 InformationsteknologiAvslutade projekt
Virtuell simulering för träning av räddningstjänsten
Räddningstjänstens beredskap ska löpande upprätthållas genom utbildning, fortbildning och examination. Träning sker idag primärt genom instruktörsledda praktiska moment på övningsfält. Räddningstjänsterna kan med virtuell simulering träna en större variation och komplexitet av händelser, samtidigt som personal kan delta från hemorten utan att behöva resa. Om fler kompetensutvecklar sig på ett mer flexibelt sätt, det vill säga med virtuell simulering, kan mängdträning realiseras genom att träna oftare i kortare pass. Forskningsprojektet fokuserar på hur instruktörer ska agera för att använda virtuell simulering framgångsrikt.
Juli 2019 - December 2022 InformationsteknologiAIR – hur interagerar och tolkar människan autonoma system?
För människor är det naturligt och relativt enkelt att tolka andra människors sociala signaler och rörelsemönster, men när det är tekniska system vi ska interagera med, som en robot eller en självkörande bil, kan det uppstå problem.
April 2015 - Mars 2019 Informationsteknologi