Niklas Torstensson

Min bakgrund
Jag är kognitionsvetare med en bakgrund inom datalingvistik och tillämpad lingvistik. Mina forskningsintressen är fokuserade på olika aspekter av interaktion och kommunikation, mellan såväl människor som människor som interagerar med olika typer av teknologi. Jag är medlem i forskargrupperna GAME Research Group och iLab (Interaction Lab).
Forskningsprojekt
KidCOG: Knowledge Transfer and Sexual Grooming Prevention through Computer Games – Kids, Risk Behaviour and Social Media.
Projektet har fått 3 miljoner kronor i medel från Sten A Olssons stiftelse för att undersöka den sexuella groomingprocessen och barns användning av sociala medier och internet, med syfte att förebygga riskbeteende på nätet.
Forskning
2024
The Routledge Handbook of Embodied Cognition
2024. Kapitel i bok. https://doi.org/10.4324/9781003322511-32
2021
Culture at Play: How Video Games Influence and Replicate Our World
2021. Kapitel i bok. https://doi.org/10.1163/9789004439788_014
Media and Communication
2021. Artikel.
https://doi.org/10.17645/mac.v9i1.3203
2020
HCI in Games: Second International Conference, HCI-Games 2020, Held as Part of the 22nd HCI International Conference, HCII 2020, Copenhagen, Denmark, July 19–24, 2020, Proceedings
2020. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1007/978-3-030-50164-8_15
2019
HCI in Games: First International Conference, HCI-Games 2019, Held as Part of the 21st HCI International Conference, HCII 2019, Orlando, FL, USA, July 26–31, 2019, Proceedings
2019. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1007/978-3-030-22602-2_32
DiGRA '19 - Proceedings of the 2019 DiGRA International Conference: Game, Play and the Emerging Ludo-Mix
2019. Konferensbidrag.
2015
Proceedings of the 2015 Swecog Conference
2015. Konferensbidrag, poster.
2014
Proceedings of the International Conference on Interfaces and Human Computer Interaction 2014 Game and Entertainment Technologies 2014 and Computer Graphics, Visualization, Computer Vision and Image Processing 2014 - Part of the Multi Conference on Computer Science and Information Systems, MCCSIS 2014
2014. Konferensbidrag.
2011
International Journal of Law, Language and Discourse
2011. Artikel.
2010
2010. Doktorsavhandling.
2004
Avslutade projekt
Förebyggande av riskbeteenden genom dataspel
”Sexuell grooming” online innebär att vuxna tar kontakt med barn i ett sexuellt syfte via internet. Barnen riskerar att utsättas för övergrepp och i vissa fall leder dessa kontakter även till ett fysiskt möte där barn riskerar ytterligare övergrepp. I vårt forskningsprojekt KidCOG ska forskargruppen utveckla en vetenskapligt baserad prototyp till ett dataspel.
September 2014 - December 2015 Informationsteknologi