Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Henrik Engström

      Professor i informationsteknologi
      Institutionen för informationsteknologi
      Rum PA310L

      Mer information finns på den engelska versionen av denna sida.

      Utbildning

      Kurs
      7,5 hp
      Avancerad nivå
      Kurs
      7,5 hp
      Avancerad nivå
      Kurs
      15 hp
      Avancerad nivå
      Kurs
      7,5 hp
      Avancerad nivå
      Kurs
      7,5 hp
      Avancerad nivå
      Program
      120 hp
      Avancerad nivå

      Forskning

      2024

      Per Backlund, Henrik Engström, Ulf Wilhelmsson

      2024. Rapport.

      Deborah H. J. Carlander, Kiyoshiro Okada, Henrik Engström, Shuichi Kurabayashi

      Proceedings of the 2024 IEEE Conference on Games (CoG)

      2024. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1109/CoG60054.2024.10645667

      Hanna Wirman, Jon Victor Bankler, Mikhail Fiadotau, Patrick Prax, Haron Walliander, Henrik Engström, Maria Garda, Salvor Gissurardóttir, Pawel Grabarczyk

      Conference Proceedings of DiGRA 2024 Conference: Playgrounds

      2024. Konferensbidrag. Open Access

      2023

      Tobias Karlsson, Jenny Brusk, Henrik Engström

      Games and Culture

      2023. Artikel. https://doi.org/10.1177/15554120221139229 Open Access

      Hanna Wirman, Jon Victor Bankler, Patrick Prax, Henrik Engström, Maria B. Garda, Mikhail Fiadotau, Pawel Grabarczyk, Salvor Gissurardóttir

      Nordic DiGRA Conference 2023, Uppsala, 27–28 April 2023

      2023. Konferensbidrag. Open Access

      2022

      Saina Koohnavard, Jan Tepe, Veronica Johansson, Emma Arltoft, Henrik Engström, Clemens Thornquist

      2022. Rapport. Open Access

      Yanhui Su, Per Backlund, Henrik Engström

      Service Oriented Computing and Applications

      2022. Artikel. https://doi.org/10.1007/s11761-021-00332-2 Open Access

      2021

      Jenny Brusk, Henrik Engström

      Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies

      2021. Artikel. https://doi.org/10.1177/1354856520923972 Open Access

      Pågående projekt

      Game Tech Academy

      Game Tech Academys mål är att ta till vara potentialen i spelteknologi för att inte bara skapa spel utan också för att ta itu med samhällsutmaningar inom områden som hälsa, kultur, utbildning, industri med mera.

      Januari 2024 - Januari 2027 Informationsteknologi

      Avslutade projekt

      Digitalt föräldrastöd

      Forskningsprojektet "’Digitalt föräldrastöd" påbörjades år 2019 och bedrivs som ett pilotprojekt i samverkan mellan forskare inom forskargruppen FamCeH vid Institutionen för hälsovetenskaper, Institutionen för informationsteknologi, Högskolan Borås samt Västra Götalandsregionen (BB-Skövde, Skaraborgs sjukhus Skövde samt Barnmorskemottagningar Skövde).

      Januari 2019 - December 2024 Digital HEAlth Research (DHEAR)

      Game Hub Scandinavia

      Game Hub Scandinavia syftar till att stärka den skandinaviska spelbranschen på den globala marknaden. Inom projektet bygger forskare tillsammans med affärsutvecklare på spelinkubatorer hos övriga projektpartners kunskap och nätverk på den globala spelmarknaden för att kunna stötta start-ups och små företag som opererar på en global marknad.

      Januari 2019 - December 2021 Informationsteknologi

      Sweden Game Arena

      Sweden Game Arena är ett samverkansprojekt mellan Högskolan i Skövde, Science Park Skövde och Skövde kommun. Projektet syftar till att utveckla forsknings-, utbildnings- och utvecklingsmiljön inom dataspelsutveckling. Projektet vilar på tre ben: forskning om spel och spelutveckling, utbildning i spelutveckling samt inkubation av spelföretag.

      Januari 2019 - December 2021 Informationsteknologi

      FUN – fysisk aktivitet för unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

      Barn och ungdomar rör sig allt mindre och idag når elever inte upp till de rekommenderade nivåerna av fysisk aktivitet som krävs för att uppnå och bibehålla en god hälsa. Det kan få konsekvenser för ungdomarna, både nu och senare i livet, när det gäller den fysiska och den psykiska hälsan. I projektet FUN, ska det tas fram digitala hjälpmedel som ska få elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) mer fysiskt aktiva.

      April 2019 - Januari 2020 Digital HEAlth Research (DHEAR)

      Inkluderande speldesign

      Projektets mål är att utveckla ett ramverk för inkluderande dataspelsdesign. Vi ämnar skapa två spel till smarta telefoner och surfplattor, designade på ett sådant sätt att de inkluderar spelare med synnedsättningar.

      Januari 2014 - Juni 2015 Informationsteknologi
      Publicerad: 2020-01-09
      Senast ändrad: 2020-01-09
      Sidansvarig: webmaster@his.se